Sökning: "kvalitativ social semiotik"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden kvalitativ social semiotik.

  1. 1. Rapartister och representation - konflikten mellan självrepresentation och medias porträttering : En kvalitativ studie om hur svenska rapartister representerar sig själva på sociala medier i förhållande till hur de blir representerade av media

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Filip Perjans; Tobias Solberg; [2024]
    Nyckelord :Hip hop; rap; semiotics; representation; norms; Hiphop; rap; semiotik; representation; normer;

    Sammanfattning : Since its conception, hip hop has assumed an increasingly important role in today's media society. Today, many swedish hip hop artists often find themselves at the intersection of bottom-up and top-down representations. LÄS MER

  2. 2. Semiotiska modaliteter i engelskundervisning : en analys av lärare och läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isak Hagestad; [2024]
    Nyckelord :Social semiotik; multimodalitet; läromedel; undervisning; kvalitativ undersökning; think-aloud-method; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : The following study aims to examine how multimodal texts are used in English as a foreign language education in a Swedish school. It explores both how multimodal texts occur in learning materials as well as how teachers could use these learning materials when teaching their pupils. LÄS MER

  3. 3. Multimodal retorik på Instagram : En kvalitativ och kvantitativ studie av svenska Instagram-inlägg med stort engagemang

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ellen Jonsson; Hanna Funke Jansson; [2023]
    Nyckelord :retorik; Instagram-inlägg; sociala medier; Instagram; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om retorik på sociala medier. Utifrån vår sökning efter tidigare forskning kunde vi konstatera att det fanns en kunskapslucka inom detta område. Det förekom dock studier där retorik används i samband med influencers och påverkan på köpbeteenden. LÄS MER

  4. 4. Borde vi förlåta Margaux Dietz? En kvalitativ analys av Margaux Dietz kriskommunikation efter den kritiserade videon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Gersér; Elvira Söderberg; [2023]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; personliga varumärken; kriskommunikation; image repair theory; retorisk analys; strategic communication; personal brand; crisis communication; rhetorical analysis; Social Sciences;

    Sammanfattning : Befintlig forskning om kriskommunikation utgår vanligtvis från ett organisatoriskt perspektiv, denna studie fokuserar istället på personliga varumärken. Tack vare influencer marketings framväxt har personliga varumärken fått en allt större betydelse inom marknadsföring idag. LÄS MER

  5. 5. The Magical Library and the Symbolic Representation : Library representation in The Librarian and The Librarians

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Karolina Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Library representation; Librarian representation; Libraries; Librarians; Symbolism; Iconography; Semiotics; The Librarian; The Librarians; Library environments; Biblioteksrepresentation; Bibliotekarierepresentation; Symbolik; Ikonografi; Semiotik; The Librarian; The Librar-ians; Biblioteksmiljö; Bibliotek; Bibliotekarier;

    Sammanfattning : This thesis aims to answer the question of how the library is represented in the Librarian franchise, not only focusing on the films/tv-series but also how it is represented in print. The analysis of the library representation uses a background of the theory and method found in semiotics and iconography, as well as qualitative content analysis, to examine not only the literal/denoted representation, but also the symbolic/connoted, and then compar-ing these findings to the representation of libraries and librarians (with a focus on the stereotypes) found in former research on the subject. LÄS MER