Sökning: "kvantitativ empiri"

Visar resultat 1 - 5 av 696 uppsatser innehållade orden kvantitativ empiri.

  1. 1. Specialpedagogers syn på pedagogers icke-verbala uttryck i utemiljön och dess betydelse för barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Larsson; Therese Granqvist; [2024]
    Nyckelord :Förskolans utemiljö; icke-verbala uttryck; interaktion; specialpedagog; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Studien förväntas bidra till ökad kunskap om specialpedagogens roll och uppdrag i förskolan och en ökad medvetenhet om vikten av pedagogers icke-verbala uttryck. Utifrån detta kan specialpedagogen tänkas anpassa sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet som i sin tur kan skapa en mer stödjande miljö för alla barn i förskolan, oavsett behov av stöd i sin språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Branschspecifik hållbarhetsrapportering enligt GRI standards och Agenda 2030 : En kvantitativ studie av företag som redovisar enligt GRI standards 2021 och Agenda 2030

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Martin Brandt; Jonatan Eiderbäck; [2024]
    Nyckelord :Annual reporting; Frequency; GRI standards; Sustainable development goals; Sustainability; Sustainability report; 2030 Agenda for Sustainable Development; Agenda 2030; Frekvens; GRI standarder; Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Årsredovisning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och analysera skillnader mellan olika branscher i Sverige vid tillämpning av GRI standards och målen för Agenda 2030 inom hållbarhetsredovisning.Teoretiskt referensram: Den teoretiska referensramen i denna studie utgår ifrån GRI, Agenda 2030, ÅRL, legitimitetsteorin, intressentteorin, triple bottom line, signalteori samt tidigare forskning för att genom dessa stärka studiens resultat. LÄS MER

  3. 3. Moroten och piskan : En studie med fokus på strategier för att främja elevers motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jenny Lind; [2024]
    Nyckelord :didaktiska val; gymnasieelever; lärarens betydelse; motivationsstrategier; studiemotivation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån tidigare forskning kartlägga de faktorer och didaktiska val som bäst främjar gymnasieelevers studiemotivation för att sedan undersöka om detta även gällde “mina elever” som jag undervisar i ämnet psykologi, och vad jag som lärare utifrån mina didaktiska val och mitt ledarskap kan göra för att främja deras motivation. Den teoretiska utgångspunkten för studien baseras på tidigare empiri inom studiemotivation samt utifrån den sociokognitiva ansatsen. LÄS MER

  4. 4. Robotens tidevarv : En kritisk diskursanalys om debatten kring automatisering i försörjningsstöd

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Martin Hoffman; [2024]
    Nyckelord :RPA; Robot process automation; Automation; Critical discourse analysis; Social constructivism; Quantitative content analysis; Media; Newspaper articles; Subsistence allowance; RPA; Robot process automation; Automatisering; Kritisk diskursanalys; Socialkonstruktionism; Kvantitativ innehållsanalys; Media; Tidningsartiklar; Försörjningsstöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att analysera hur svenska medier skildrar automatisering och robotisering inom biståndshandläggning. I denna studie analyseras 60 olika artiklar från olika svenska dagstidningar. LÄS MER

  5. 5. Mikroinfluencers och produktengagemang- En kvantitativ undersökning av trovärdighetens påverkan på köpprocessen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ruth Landström; Oscar Syrén; Olle Wallinder; [2024]
    Nyckelord :Influencer marketing; mikroinfluencers; engagemangsnivå; trovärdighet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Mikroinfluencers och produktengagemang: En kvantitativ undersökning av trovärdighetens påverkan på köpprocessen Seminariedatum: 2024-01-10 Ämne/Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ruth Landström, Oscar Syrén, Olle Wallinder Handledare: Veronika Tarnovskaya Nyckelord: Influencer marketing, mikroinfluencers, engagemangsnivå, trovärdighet Syfte: Syftet med denna studie är att, genom kvantitativ forskningsmetod, öka förståelsen för vikten av en influencers uppfattade trovärdighet beroende på influencerns storlek och den kommunicerade produktens karaktär. Frågeställning: Är den trovärdighet som mikroinfluencers besitter viktigare för hög- än lågengagemangsprodukter i samtliga steg av köpprocessen? Teoretiskt ramverk: Det teoretiska ramverket är utformat för att analysera och diskutera, men även acceptera eller förkasta de fem hypoteserna. LÄS MER