Sökning: "kvantitativ studie kroppsideal"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden kvantitativ studie kroppsideal.

  1. 1. Triggervarning på TikTok : TikToks påverkan på kroppsideal

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Mercie Åkerblom; Bea Thanyalak Phulonkaew; [2023]
    Nyckelord :Social media; TikTok; body image; mental health; young women; body positivity; Sociala medier; TikTok; kroppsideal; mental hälsa; unga kvinnor; kroppspositivitet;

    Sammanfattning : TikTok har blivit en populär plattform under de senaste åren, särskilt bland unga kvinnor. Tidigare forskning har visat att med användningen av sociala medier, särskilt visuella plattformar som TikTok, kan påverka mental hälsa hos kvinnor. LÄS MER

  2. 2. Den perfekta kroppen : En kvantitativ studie om muskeldysmorfi

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Gabriel Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Body ideal; body image; psychological health and disorders; strength training; bodybuilding; personality disorders; men and women; Kroppsideal; kroppsuppfattning; psykologisk hälsa och ohälsa; styrketräning; bodybuilding; personlighetsstörningar; män och kvinnor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Muskeldysmorfi (MD) är en psykologisk störning som kännetecknas avatt en person är tvångsmässigt bekymrad över sin upplevda brist på muskulatur. MDkan ha betydande negativa effekter på en persons liv, vilket kan leda till socialisolering, ökad risk för missbruk och psykisk ohälsa. LÄS MER

  3. 3. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmelie Modin; Joline Olsson; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; advertising; attitude; social responsability; feminist messages; equality; women’s empowerment; Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; marknadsföring; attityd; socialt ansvar; feministiska budskap; jämställdhet; women’s empowerment;

    Sammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER

  4. 4. Påverkas elevens deltagande i idrottsundervisning av kroppsideal? : En kvantitativ studie om elevens deltagande i idrottsundervisning kopplat till kroppsideal.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Adam Hultén; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Är "den perfekta kroppen" ett ideal även hos tränare? : En kvantitativ studie om perfektionistisk självpresentation och kroppsuppfattning hos tränare inom kvinnlig artistisk gymnastik

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Emma Pussinen; [2021]
    Nyckelord :artistisk gymnastik; perfektionism; kroppsuppfattning; tränare; tränarlänkgymnastik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med detta arbete var att skapa en förståelse för perfektionistisk självpresentation samt kroppsuppfattning bland tränare inom kvinnlig artistisk gymnastik (KvAG). Huvudsakligen undersöktes i vilken mån tränare inom KvAG upplevde perfektionistisk självpresentation samt kroppsuppfattning. LÄS MER