Sökning: "kroppspositivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet kroppspositivitet.

  1. 1. Triggervarning på TikTok : TikToks påverkan på kroppsideal

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Mercie Åkerblom; Bea Thanyalak Phulonkaew; [2023]
    Nyckelord :Social media; TikTok; body image; mental health; young women; body positivity; Sociala medier; TikTok; kroppsideal; mental hälsa; unga kvinnor; kroppspositivitet;

    Sammanfattning : TikTok har blivit en populär plattform under de senaste åren, särskilt bland unga kvinnor. Tidigare forskning har visat att med användningen av sociala medier, särskilt visuella plattformar som TikTok, kan påverka mental hälsa hos kvinnor. LÄS MER

  2. 2. Hur representeras genus i webbshoppen på klädföretaget I Can I Will? : En kvantitativ och kvalitativ analys med fokus på kroppspositivitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Mimi Dettwiler; [2023]
    Nyckelord :Advertising; body image; body language; body height; body positivism; body weight; commodities; clothing size; gender; gender differences; gender roles; gym clothing; I CAN I WILL; ICIW; male gaze; orthoexia; overweight; representation; stereotypes; the ideal body; training; underweight; Genus; handelsvara; I CAN I WILL; ICIW; klädstorlekar; kroppsbild; kroppsideal; kroppspositivism; kroppsspråk; kroppsvikt; könsroller; könsskillnader; längd; male gaze; ortorexi; reklam; representation; stereotyper; träning; träningskläder; undervikt; övervikt.;

    Sammanfattning : This paper uses a quantitative and qualitative approach to analyze whether the Swedishfitness clothing brand I Can I Will’s representation in their online shop corresponds with theirspoken concept of being a brand for everyone who works out regardless if you are training togain strength, change your looks or just because you enjoy it. The quantitative analysisinvestigates the models length compared to height statistics around the world, and theirclothing size relative to social norms about the ideal body. LÄS MER

  3. 3. “Och då står det mellan grön och blå. Den talande kuken eller de fina vackra händerna?” : En multimodal kritisk diskursanalys av tv-programmet Naked Attraction Sverige.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Sara Hovstadius; Christine Griffin Lindahl; [2022]
    Nyckelord :Naked Attraction Sverige; MCDA; normer; kroppslig mångfald; kroppspositivitet; kroppsbedömning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how a diversity of bodies are represented in Naked Attraction Sweden. Our interest in how the TV-show represents bodily diversity is based on the fact that the program is new to the realm of reality and dating television, as well as contributes to a new genre. LÄS MER

  4. 4. Naturliga kroppar : En kritisk diskursanalys av @nudamag's kroppspositiva innehåll.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vega Reimer; [2021]
    Nyckelord :Feminism; Instagram; Nudity; Body Positivity; Social Media; Rhetorical theory; Feminism; Instagram; Nakenhet; Kroppspositivitet; Sociala Medier; Retorik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ut ett retorikteoretiskt perspektiv studera nio kroppspositiva bilder från instagramkontot @nudamag i förhållande till den patriarkala diskursen och ideologin som råder på Instagram och i vårt samhälle. I uppsatsen utförs en kritisk diskursanalys av bilderna för att kartlägga hur de är diskursbestridande och vad det betyder i förhållande till makt. LÄS MER

  5. 5. Att våga synas och vägra skämmas för sin kropp : Framställning av kroppsaktivism på Instagram av kvinnliga influenser

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Donna Shemmon; [2020]
    Nyckelord :body positive; body activism; influencers; women; Instagram and normative; kroppspossitiva; kroppsaktivism; influenser; kvinnor; Instagram och normativ;

    Sammanfattning : The main purpose of the study was to answer how body-positive movement on Instagram is portrayed by female influences. The aim was also to understand how young women relate to body ideals and how they challenge the normative female body. To answer these questions, the study has been inspired by a narrative analysis method. LÄS MER