Sökning: "klädstorlekar"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet klädstorlekar.

  1. 1. Hur representeras genus i webbshoppen på klädföretaget I Can I Will? : En kvantitativ och kvalitativ analys med fokus på kroppspositivitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Mimi Dettwiler; [2023]
    Nyckelord :Advertising; body image; body language; body height; body positivism; body weight; commodities; clothing size; gender; gender differences; gender roles; gym clothing; I CAN I WILL; ICIW; male gaze; orthoexia; overweight; representation; stereotypes; the ideal body; training; underweight; Genus; handelsvara; I CAN I WILL; ICIW; klädstorlekar; kroppsbild; kroppsideal; kroppspositivism; kroppsspråk; kroppsvikt; könsroller; könsskillnader; längd; male gaze; ortorexi; reklam; representation; stereotyper; träning; träningskläder; undervikt; övervikt.;

    Sammanfattning : This paper uses a quantitative and qualitative approach to analyze whether the Swedishfitness clothing brand I Can I Will’s representation in their online shop corresponds with theirspoken concept of being a brand for everyone who works out regardless if you are training togain strength, change your looks or just because you enjoy it. The quantitative analysisinvestigates the models length compared to height statistics around the world, and theirclothing size relative to social norms about the ideal body. LÄS MER

  2. 2. Kroppsideal och konsumenten : en kvalitativ studie om butikernas effekt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sophie Walldén; Victoria Priebe; Naomi Almén; [2018]
    Nyckelord :Body ideal; visual communication; clothing sizes; retailstore; consumer and effect.; Kroppsideal; visuell kommunikation; klädstorlekar; klädbutik; konsument och effekt.;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har en kvalitativ undersökningsmetod tillämpats i form av fokusgrupper, enskilda intervjuer och observationer för att undersöka och försöka förstå hur kroppsideal kommuniceras i klädbutiker, samt om unga kvinnor påverkas av detta. För att försöka förstå hur denna kommunikation utspelar sig har en linjär kommunikationsmodell tillämpats där effekten på mottagaren står i fokus. LÄS MER

  3. 3. Överviktsopererade patienters kroppsuppfattning och övergångsprocess efter kraftig viktminskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ann-Marie Kristiansen; [2016]
    Nyckelord :transitionsteori; övergångsprocess; kroppsuppfattning; gastric bypass; överviktsoperation; IPA; obesity surgery; body image; transition theory; transition process; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to describe the experiences of individuals who had undergone obesity surgery and subsequent dramatic weight loss. Specific attention was given to the individuals’ changing body image and the support they had received during their transition process. LÄS MER

  4. 4. Exkluderande mode? : En fallstudie om avsaknaden av stora klädstorlekar och varumärkesidentitet hos fyra svenska modebolag.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :SOFIA SALEH; [2015]
    Nyckelord :Brand identity; Segmentation; Targeting; Positioning; Plus sizes; Swedish fashion company; Varumärkesidentitet; Segmentering; Målgruppering; Positionering; Plus-size storlekar; svenska modebolag;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this paper to analyze whether there is any connection between the brand identity of four Swedish fashion companies and their lack of a comprehensive size range for women.  Both primary and secondary data has been the basis of this paper. LÄS MER