Sökning: "lärares planeringstid"

Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden lärares planeringstid.

  1. 21. Lågstadielärares uppfattningar om ämnesövergripande undervisning ur ett NO-perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Andersson Dahlén; Johanna Karlsson; [2020]
    Nyckelord :naturvetenskap; tematisk undervisning; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Trots att både läroplanen och vår lärarutbildning uppmanar att arbeta ämnesövergripande så har vi utifrån våra erfarenheter upplevt att det är en arbetsform som inte förekommer så ofta. Vår intention med detta arbete är därför att undersöka vilka möjligheter och svårigheter som lärare på lågstadiet upplever med en ämnesövergripande undervisning ur ett NO-perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Rymmer eller flyr? : Ett lärarperspektiv på undervisning i matematik med flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Annica Kolbengtsson; [2020]
    Nyckelord :lärarperspektiv; matematikundervisning; flerspråkiga elever; kommunikation;

    Sammanfattning : För att skapa en förståelse för hur matematikundervisning med flerspråkiga elever kan utformas genomfördes en studie med syfte att lyfta fram hur lärare beskriver att de undervisar i matematik för att stötta flerspråkiga elever i deras matematiklärande. Flerspråkighet definieras i denna uppsats som elever som har med sig olika språk in i undervisningen. LÄS MER

  3. 23. Digitala verktyg- en möjlighet eller ett hinder? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av digitala verktyg i förskolans undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Lundström; Johanna Sandelin; [2020]
    Nyckelord :Digital tools; preschool; teacher; didactics; Digitala verktyg; förskola; förskollärare; didaktik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om vilka möjligheter och hinder förskollärare beskriver i arbete med digitala verktyg i förskolans undervisning. Genom ett didaktiskt perspektiv synliggörs förskollärares tankar kring ämnet och studien lyfter ramfaktorer som påverkar förskollärarnas möjlighet till att undervisa med digitala verktyg. LÄS MER

  4. 24. Att anpassa en lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ studie av lärares erfarenheter på fyra fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnéa Jonsson; Hallgrehn Hannah; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; Fritidshemsmiljön; Miljö; Anpassning; Möjligheter; Svårigheter; Struktur;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka erfarenheter lärare i fritidshem har av att anpassa den fysiska inomhusmiljön på fritidshemmet med utgångspunkt från elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och deras behov eller diagnos. Studien fokuserar på följande forskningsfråga: Vilka möjligheter respektive svårigheter finns enligt lärare i fritidshem av att organisera och anpassa fritidshemsmiljön för elever med NPF- behov eller diagnos? Studien var kvalitativ och fyra intervjuer har genomförts med lärare i fritidshem. LÄS MER

  5. 25. Samverkan mellan skola och fritidshem : Klasslärare och lärare i fritidshemmet berättar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emil Malmdal; Ricard Olsson; [2019]
    Nyckelord :Samverkan; samverkansprocesser; lärare i fritidshem; klasslärare; skola; fritidshem och rektorer;

    Sammanfattning : Syftet med arbete är att visa vilka hinder och möjligheter för samverkan mellan fritidshemmet och skolan, som klasslärare och lärare i fritidshemmet ger uttryck för samt hur samverkan skulle kunna utvecklas. Studien uppmärksammar framförallt vilka behov lärare i fritidshem och klasslärare uttrycker av samverkan. LÄS MER