Sökning: "lärares planeringstid"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade orden lärares planeringstid.

  1. 16. "Vi gör så gott vi kan, men man känner att man inte räcker till" : Fritidslärares upplevelser av inkluderingsarbetets ramfaktorer i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ellen Smålander; [2021]
    Nyckelord :Inkludering; särskilda behov; särskilt stöd; fritidshem; ramfaktorer; yttre ramfaktorer; förutsättningar; fritidslärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån yttre ramfaktorer klarlägga fritidslärares upplevelser av fritidshemmets förutsättningar för inkludering av elever i behov av särskilt stöd. Studien är en kvalitativ studie där tre fritidslärare genom semistrukturerade intervjuer fått delge sina upplevelser av vilka förutsättningar det inkluderande arbetet i fritidshemmet kräver. LÄS MER

  2. 17. Samverkan mellan skola och fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärarnas uppfattningar om samverkan mellan skolan och fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Iliriana Vllasalija; Elin Svensson; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; fritidshemslärare; fritidspedagoger; fritidshem; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse om fritidshemslärarnas uppfattning om samverkan mellan skola och fritidshem. De två frågeställningar som studien utgår från är: Vad innebär samverkan mellan skol- och fritidshemsverksamheten för fritidshemslärarna? Hur uppfattar fritidshemslärarna att samverkan uppnås mellan skolan och fritidshemmet? För att uppnå syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod tillämpats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 18. En studie om lärares upplevelser och strategier runt hanteringen av sin planeringstid

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Cayenne Kranning; [2021]
    Nyckelord :Principal; teacher; planning time; free space; crosspressure; school development; profession; governance; work situation; leadership; management; external control; internal governance; governance forms; Rektor; lärare; planeringstid; frirum; korstryck; skolutveckling; profession; styrning; arbetssituation; ledarskap; ledning; yttre styrning; inre styrning; styrningsformer;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om lärarnas upplevelse av sin planeringstid och sin arbetssituation. Det innefattar de strategier som lärarna kommer använda sig av när rektorn styr planeringstiden och hur styrningen uppfattas. Studien ställer frågor som rör lärarnas hantering av frirum och korstryck. LÄS MER

  4. 19. "Vi räknar ju inte på koefficienter" : Sex rektorers syn på fritidslärares planeringstid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hossam Hourani; Daniel Rabia; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; fritidslärare; makt; planeringstid; rektorer;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att bidra till förståelse kring de faktorer som ligger bakom fritidslärares planeringstid. Tidigare forskning och granskningsrapporter har pekat på brister vad gäller rektorernas förståelse för fritidshemmets uppdrag och en brist på planeringstid samt en diskrepans mellan rektorers och lärares uppfattningar kring förutsättningarna. LÄS MER

  5. 20. Yrkesroller i skolan En studie om lärares och elevassistenters roller och samarbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Ivarsson; Sandra Wikander Andblad; [2020-06-23]
    Nyckelord :elevassistent; lärare; yrkesroll; grundsärskolan; grundskolan; samverkan;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var dels att undersöka hur några lärare och elevassistenter beskrev sin egen yrkesroll och vilka förväntningar de hade på varandras ar-betsuppgifter och yrkesroller, dels att undersöka hur samarbetet mellan yrkes-grupperna var organiserat. Dessutom var studiens syfte att se om det fanns skillnader i förväntningar och organisation mellan grundskolan och grund-särskolan. LÄS MER