Sökning: "lärares upplevelse av betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden lärares upplevelse av betyg.

  1. 1. Vad, när och hur: Elevers upplevelser av betyg och bedömning i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Viggo Ehlin; Adi Dzankovic; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Hem- och konsumentkunskap är den svenska skolans minsta ämne med 118 lektionstimmar. Ämnet har sedan lgr11 en, relativt till undervisningstimmarna, stor mängd centralt innehåll och åtta kunskapskrav som ska hinnas med att introducera, inövas och summativt bedömas. LÄS MER

  2. 2. Religion och kultur inom Idrott & Hälsa : Erfarenheter, förhållningssätt och betygsättning

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marcus Sande; [2021]
    Nyckelord :Culture; religion; teachers. experience; approach; grading; KASAM and hermeneutics; Kultur; religion; lärare; erfarenheter; förhållningssätt; betygsättning; KASAM och hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare inom idrott och hälsa förhåller sig till sina elevers kulturella och religiösa bakgrunder vid planeringen av lektionsupplägg och innehåll. Studien kommer även att undersöka lärares erfarenheter av detta och hur de anpassar undervisningen samt sätter betyg om en elev inte kan delta på något moment på grund av kulturella eller religiösa skäl. LÄS MER

  3. 3. Lärares upplevelse av bedömning och betyg i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Rixman; Yvette Tholander; [2020]
    Nyckelord :Assessment; grades; dilemma perspective; primary school; upper secondary ´school; intellectual disability; compensatory perspective; critical perspective; Bedömning; betyg; dilemmaperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kompensatoriska perspektivet; kritiska perspektivet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva en grupp lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan och deras upplevelser kring betyg och betygssättning, likvärdig bedömning samt om läroplanen upplevs anpassad för denna elevgrupp. I insamling av empirin har ett kvalitativt arbetssätt använts i form av semistrukturerade intervjuer med sju respondenter. LÄS MER

  4. 4. Har alla elever möjlighet att lyckas? : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver sitt tolkningsutrymme av kunskapskraven

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Jessica Hauschildt; [2019]
    Nyckelord :Teacher experience in grading; teacher s interpretation space of knowledge requirements; teacher s strategies; knowledge requirements; grades; lärares upplevelse av betyg; lärares tolkningsutrymme av kunskapskrav; lärares strategier; kunskapskrav; betyg; Social Sciences;

    Sammanfattning : Author: Jessica HauschildtTitle:Have all students the opportunity to succeed? -a qualitative study on how teachers disclosestheir interpretation space of the knowledge requirements[translate]Supervisor:Maria Bangura Arvidsson The purpose of the paper was to investigate whether there were similarities and differences between how teachers described their interpretation space of the knowledge requirements. Collection of empirical data was done through four interviews with primaryschool teachers from different schools in the same municipality. LÄS MER

  5. 5. Gymnasielärares upplevelser kring betygsättning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Isabella Kensert; Mathilda Korell; [2017]
    Nyckelord :decision making; teachers; emotional impact; grading system; assessment;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att läraryrket är ett av de stressigaste arbetena. Att sätta betyg anses vara lärarens svåraste uppgift, ett felaktigt betyg kan leda till ångest hos läraren. Betygsättning kan påverka relationen mellan läraren och eleven positivt eller negativt. LÄS MER