Sökning: "läromedel åk 1-3"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden läromedel åk 1-3.

  1. 1. Lärares val av undervisningsmaterial i matematik via digitala plattformar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Cecilia Nilsson; [2023]
    Nyckelord :arbetsblad; digitala plattformar; kvalitetsgranskning; matematik; undervisningsmaterial; urvalsprocess;

    Sammanfattning : Det finns idag en i princip oändlig källa med egengjorda delade undervisningsmaterial i matematik att tillgå på sociala medier och andra digitala plattformar. Hur ska lärare veta vilka material de ska välja och vad är det som utmärker kvalitet på dessa material? Syftet med detta examensarbete är att belysa vilka faktorer som blir viktiga i urvalsprocessen när matematiklärare väljer undervisningsmaterial i matematik nedladdade alternativt köpta via digitala plattformar av olika slag. LÄS MER

  2. 2. Barnets rättigheter för åk 1–3 : Barnkonventionen i läroplanen och läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Agneta Redin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Representation och stereotyper : En läromedelsanalys i religionskunskap för åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Mia Sinanovic Hjelmtorp; My Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Representation; stereotyper; kristen tradition; religionskunskap; läroböcker; abrahamitiska religioner; undervisning;

    Sammanfattning : Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen och religion ses ofta som främmande, något som är för ”de andra”. Samtidigt vilar skolan på en kristen tradition, något som tydliggörs i läroplanen. Det gör det problematiskt att undervisa om de abrahamitiska religionerna på ett likvärdigt fördelat sätt. LÄS MER

  4. 4. Textdelar i läromedel: Vad har de för relation? : En multimodal textanalys av två läromedel i samhällskunskap i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Enida Drndic; Linus Feli; [2022]
    Nyckelord :Semiotiska resurser; multimodalitet; kongruens; text; läromedel; samhällskunskap åk 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att genom en enkät undersöka vilka läromedel det är som används mest i samhällskunskap för lågstadiet samt utifrån svaret från enkäten undersöka samspelet mellan skriftlig text och bild i de två läroböcker som används mest. För att svara på studiens frågeställningar använder vi oss av en kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 5. Läromedelsanalys : En studie om läromedel i NO för åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Lind; Frida Härling; [2022]
    Nyckelord :core content; image analysis; primary school; science education teaching aid analysis; Bildanalys; centralt innehåll; lågstadiet; läromedelsanalys; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with more knowledge about how different teaching materials in NOS can differ in terms of the connection to the core content and how it is represented in the form of images. The two teaching materials that we have chosen to review are "Puls NO-boken" and "Boken om NO". LÄS MER