Sökning: "läromedelsanalys samhällskunskap"
Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys samhällskunskap.
21. Från jantelagen till morgondagens entreprenörer : En undersökning om hur elevers framtid framställs i samhällskunskapens läroböcker under 1980-talet och 2020.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : I samhällskunskapens läroböcker har synen på elevers framtid förändrats från 1980-talet tills 2020. Genom att applicera Bourdieus kapitalbegrepp och Paulsens teori om det värdefulla arbetet har studien visat att arbetsmarknaden har gått från att vara i snabb förändring genom datoriseringen och därigenom möjlighet till mer fritid under 1980-talet till att numera fokusera på entreprenörskapsandan. LÄS MER
22. En granskning av läromedel i samhällskunskap : -en läromedelsanalys ur ett queerperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
23. Genusgranskning av svenska läromedel : En kvantitativ text- och bildanalys av läromedel i samhällskunskap för årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Denna studie ämnar att bidra med kunskap till aktuell forskning gällande genusrepresentation i läromedel. Studien syftar således att undersöka hur genus behandlas i tre svenska läromedel för årskurs 4–6 i ämnet samhällskunskap. LÄS MER
24. ”Även pappor hade rätt att leka med sina barn, och barnet fick rätt att leka med sin pappa” En kritisk läromedelsanalys i samhällskunskap med fokus på aspekterna könsroller, jämställdhet och sexualitet.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet är att undersöka hur kunskap om jämställdhet, könsroller och sexualitet i nyare läroböcker i samhällskunskap för mellanstadiet förmedlas och framställs. Detta gör jag genom att kritiskt granska och synliggöra normer, värderingar, attityder samt analysera hur författaren förhåller sig till innehållet och tilltalar läsaren. LÄS MER
25. Förlags- och skolperspektiv på läromedel i samhällskunskap : - Fallstudie i Stockholms län
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka läromedel i samhällskunskap som köps in och sedan används av lärare på gymnasieskolor i Stockholms län. Intresset riktas mot varför vissa läromedel väljs och vilka ramarna för valprocessen kan vara. LÄS MER