Sökning: "läromedelsanalys samhällskunskap"
Visar resultat 6 - 10 av 56 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys samhällskunskap.
6. TILLITSDISKURSEN I LÄROMEDLEN: : En tematisk läromedelsanalys i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : When measuring people’s trust, research show a negative trend where people’s trust over time is declining globally, where digitalization is accelerating the process. Trust is a key component in a democratic society and social studies has the task of communicating democratic values and integrate the students in the democratic process. LÄS MER
7. Makt, kön och genus i läroböcker : En analys av läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : The thesis studies power and gender in textbooks used to teach Social Science in upper secondary school. The purpose of the study was to investigate how men, women and sexual orientations are portrayed in textbooks. In this investigation, seven Social Science books have been studied. LÄS MER
8. Ideologier, hjärtefrågor och starka väljargrupper : En läromedelsanalys av hur svenska riksdagspartier beskrivs i samhällskunskapsböcker utifrån ett demokratiperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : This study focuses on how the Swedish political parties are described in various learning materials in junior high school and high school. The purpose of this study is to examine learning materials in the subject social studies. LÄS MER
9. Är det verkligen så? : En läromedelsanalys om kritiskt tänkande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Redan i den första läroplanen för gymnasiet på 1970-talet fanns kritiskt tänkande med som ett centralt mål. Idag ställs hårdare krav på människors förmåga att kunna tänka kritiskt, men lärare har svårt att lära ut kritiskt tänkande och elever har ofta svårt att ta till sig förmågan. LÄS MER
10. Interkulturella undervisningsmöjligheter : En läromedelsanalys av fyra böckeri samhällskunskap mot gymnasienivå
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study aims to explore and analyze how textbooks in social studies aimed towards upper secondary school portrays and deals with different groups and cultures in our society. It will also explore if there are aspects of a reproduction of norms and stereotypes that are harmful and contribute to discrimination in our society, otherfication and contribution to a “we and them” thinking. LÄS MER