Sökning: "lärostoff"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet lärostoff.
1. Hållbar utveckling i skolan : En kvalitativ studie gällande hållbar utveckling med fokus på miljö och klimat i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om hur enskilda F-3-lärare arbetar med hållbar utveckling med fokus på miljö och klimat i undervisningen, det vill säga i vilka undervisningssammanhang detta sker och vad undervisningen innehåller. Ansatsen är kvalitativ och perspektivet utgår från ramfaktorteorin. LÄS MER
2. Samhällskunskap - ett ämne i ständig förändring
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Att ett ämne som samhällskunskap ständigt är i förändring kan både vara ett problem och samtidigt berika lärarens undervisning. I den tidigare forskningen som jag presenterar framkommer det en tydlig problematik när det gäller skolämnet samhällskunskap på mellanstadiet. LÄS MER
3. Våldsbejakande islamistisk extremism – ett minfält inom skolans religionsundervisning? : En intervjustudie om lärares och elevers tankar i mötet med våldsbejakande islamistiskt våld på sociala medier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete har utifrån individuella intervjuer med fem elever vilka gick sitt tredje år på gymnasiet, och sex gymnasielärare vilka undervi-sade i ämnet religionskunskap undersökt fyra frågeställningar. Min första frågeställning rörde hur elever och lärare förhöll sig till, och reagerade på den våldsbejakande islamistiska propaganda terrorgrupper Daesh sprider på sociala medier. LÄS MER
4. En begränsad historia: En jämförande studie av historieläroböcker för gymnasiekurserna Historia 1a1 och Historia 1b
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Med 2011 års läroplan för gymnasieskolan, GY11, införs historia som kärnämne på samtliga svenska gymnasieprogram. En elev vid ett yrkesprogram läser dock hälften så många timmar historia som en elev vid ett högskoleförberedande program vilket medför ett snävare urval av lärostoff för yrkeseleverna. LÄS MER
5. Nördar och Brötgäng?
C-uppsats,Sammanfattning : Dagligen interagerar elever med andra elever, lärare, och övrig skolpersonal. I dessa interaktionersänds medvetna och omedvetna signaler ut genom språkbruk, kroppsspråk och klassrumsklimat vilkakan påverka eleverna i deras identitetsbildning. LÄS MER