Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läs- och skrivsvårigheter hos lågstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rim Yousif; Katarina Zubak; [2022]
    Nyckelord :dyslexi; flerspråkighet; grundskola; lågstadieelever; lässvårigheter och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi med hjälp av tio vetenskapliga artiklar svarat på följande frågeställningar: Vilka svårigheter kan elever med dyslexi och flerspråkiga elever möta i läs- och skrivundervisningen? Hur yttrar sig svårigheterna i undervisningen?Resultatet visar olika svar utifrån tre teman som vi har utgått ifrån. Det första temat är “läs- och skrivsvårigheter i undervisningen”, där stavning blir ett bekymmer för elever eftersom de har svårt att producera längre texter. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av fonologisk medvetenhet i läsinlärning för att undanröja senare läshinder : En kvalitativ intervjustudie med verksamma F-3 lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lovisa Gelin; [2020]
    Nyckelord :Läsinlärning; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivundervisning; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare beskriver sin undervisning om elevers läsinlärning i relation till att utveckla elevers fonologiska medvetenhet. Studiens teoretiska utgångspunkt placeras i det sociokulturella perspektivet och har en kvalitativ metodansats som baseras på semistrukturerade intervjuer med sex verksamma F-3 lärare. LÄS MER

  3. 3. The Politics of Literacy in Sweden 1949–2013 : A Governmentality Studies Perspective

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Naomi Smedberg; [2014]
    Nyckelord :literacy; expertise; knowledge; government regulation; citizenship; läs- och skrivkunnighet; kunskapsteori; styrning; medborgarskap;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to trace examples of political rationality and governmental technologies in a selection of final reports of Swedish Public State Inquiries (SOU) where literacy and related concepts are fea-tured. I make use of the governmentality studies perspective developed by Nikolas Rose and colleagues. LÄS MER

  4. 4. Svårighet blir möjlighet : Skolbiblioteket som pedagogisk resurs för elever med läshinder

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Caroline Danielsson; [2013]
    Nyckelord :School Library; Educational Resourse; Reading Difficulties; Adapted media; Skolbibliotek; Pedagogiska resurser; Läshinder; Anpassad media;

    Sammanfattning : Since reading difficulties is a growing problem in Society and a problem that hinders Children to take an active part in every day life, I wanted to investigate how the School Library can be an educational resource for students with reading difficulties. Using qualitative interviews, I have gained insight into how three school librarians and two teachers work with Students with reading difficulties at two different Schools. LÄS MER

  5. 5. Användarnas egenuttryckta behov och talboksverksamhetens framtid : den svenska talboksverksamheten ur ett användar- och empowermentperspektiv

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Mats Johansson; [2013]
    Nyckelord :användare; empowerment; talböcker; Folkbibliotek; behov; tillgänglighet; läshinder; läshandikapp; funktionshinder; handikapp; dyslexi; synskada; hjärnskada; public libraries; talking books; users; needs; accessibility; reading impairment; reading disability; impairment; disability; dyslexia; visual impairment; brain damage; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to examine how the Swedish model for production and distribution of talking books to the print disabled can be designed in the future, on the basis of the self-expressed needs of the users. Three questions were formulated in order to achieve this aim: 1. LÄS MER