Sökning: "lager resurser"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden lager resurser.

  1. 1. Development of a System Dynamic Model of Mental Healthcare Structure in Stockholm

    Master-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystem

    Författare :Julia Osswald; [2024]
    Nyckelord :Mental health; mental healthcare; healthcare structure; system dynamics; simulation; emergency care; modeling; primary care; specialized care; Stockholm; mental healthcare system; Psykisk hälsa; psykiatrisk vård; vårdstruktur; systemdynamisk modell; simulering; akutsjukvård; primärvård; specialiserad vård; psykiatriskt sjukvårdssystem; Stockholm.;

    Sammanfattning : Mental illnesses are the leading cause of disability in the world today, affecting nearly a billion people including 14% of the world’s adolescents. Mental illnesses include both psychiatric conditions and inconveniences and is a broad term to describe multiple different conditions in varying severity. LÄS MER

  2. 2. Covid-19-pandemins inverkan på tillämpning av lean : En studie med fokus på svenska företags förhållningsätt tilljust-in-time

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lisa Wilk; Emelie Skantz; [2023]
    Nyckelord :Lean; just-in-time; covid-19; pandemi; svenska företag; lagerhållning; leveransstrategier; varuflöde; Lean; just-in-time; Covid-19; pandemic; Swedish companies; warehousing; delivery strategies; commodity flow;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker i vilken utsträckning svenska företag har förändrat sin tillämpning av lean efter covid-19-pandemin. Detta undersöktes genom en litteraturstudie och intervjuer med två medicintekniska företag, AstraZeneca samt Panthera. Pandemins framfart skapade stora problem för samhälle och företag. LÄS MER

  3. 3. Dimensionering av krisberedskap för elbilsladdning : en simuleringsstudie om krisberedskap för samhällsviktiga funktioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Energy and Technology

    Författare :Linus Christiansen; [2023]
    Nyckelord :krisberedskap; samhällsviktig verksamhet; personbilstransport; elfordon; elektrifiering;

    Sammanfattning : With the rising number of electric vehicles in the Swedish vehicle fleet in combination with the rising electricity demand in the country, it begs the question. How should the electricity demand from charging of electric vehicles for vital societal functions be managed in a time of crisis without the support from the electric grid? This study focuses on the task of dimensioning reserve power systems for electric vehicle (EV) charging of parking spaces with 10, 20 and 30 cars. LÄS MER

  4. 4. Konsekvenser och åtgärder i byggprojekt till följd av force majeure-händelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Byggteknik och byggd miljö

    Författare :Dilovan Hassan; Simon Asplund; [2023]
    Nyckelord :arbetsmiljö; bygglogistik; byggproduktion; force majeure; force majeure-händelser; konsekvenser; krishantering; kvalité; åtgärder;

    Sammanfattning : This study deals with the impact of force majeure events on construction projects. A force majeure event is an unexpected event which is the reason why a party cannot perform its contracted part. The covid-19 pandemic and the Russia-Ukraine conflict are examples of this. LÄS MER

  5. 5. Parläsning i helklass på mellanstadiet : En undervisningsdesign för strukturerad avkodningsträning i RtI-modellens lager 1

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Angelica Hökenklo; Anna Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :avkodningsförmåga; fourth-grade slump; intervention; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter; mellanstadiet; parläsning; phonics; undervisningsdesign; upprepad läsning; RtI-modellen;

    Sammanfattning : Läsförmågan hos elever i svenska skolan sjunker och alla elever som kommer till mellanstadiet har inte utvecklat en automatiserad avkodningsförmåga. En begränsad avkodningsförmåga som kvarstår ända upp till mellanstadiet kan leda till svårigheter att inhämta kunskaper i skolans samtliga ämnen eftersom läsningen behövs för attlära genom läsning. LÄS MER