Sökning: "legitimitetsstrategier"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade ordet legitimitetsstrategier.

  1. 16. Det ohållbara i ett hållbarhetsprojekt - En nyinstitutionell analys av ett socialt företags konkurrerande logiker och legitimitetsstrategier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Julia Blank; [2020]
    Nyckelord :hybrid organisation; social enterprise entrepreneurship; institutional logics; mission drift; legitimacy; un sustainability; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this dissertation was to examine and analyse previous employees' and volunteers’ views of the problems that may arise within a social enterprise as a result of its competing institutional logics. The studied social enterprise was chosen mainly due to personal contacts but proved to be an interesting example of an organisation with contradictory aims and operations. LÄS MER

  2. 17. True or false? : a study on the legitimacy of the food industry

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linnea Skoglund; Julia Nordahl; [2020]
    Nyckelord :hållbarhetsrapportering; livsmedelsbranschen; negativa resultat; legitimitetsstrategier; legitimitet.;

    Sammanfattning : Today, issues regarding sustainability seem to be a well-known occurrence for many, resulting in companies paying more attention to what they say and do. Therefore, it is important for companies to establish a sustainability report, seemingly functioning as a way of letting stakeholders know that they are taking responsibility. LÄS MER

  3. 18. Hållbarhetsredovisning som manipulation? : En studie om legitimitet inom klädbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Louice Nilsson; Felix Gunnervald; [2019]
    Nyckelord :CSR; legitimacy; sustainability reporting; social sustainability; garment industry; CSR; legitimitet; hållbarhetsredovisning; social hållbarhet; klädbranschen;

    Sammanfattning : Organisationer verkar i en värld med ständig övervakning och kontroll från omgivningens högt ställda normer och förväntningar. Företagens arbete med hållbar utveckling är inte längre en frivillighet om de ska överleva i den konkurrensinriktade och lätt utbytbara affärsmiljön. LÄS MER

  4. 19. Hållbarhet som legitimeringsinstrument : Finns det någon relevans i att mäta hållbarhet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Oscar Andrén; Johan Christiansson; [2019]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; legitimacy; value-added analysis; discourse analysis; green key figures sustainability dimensions; Hållbarhet; CSR; legitimitet; förädlingsvärdeanalys; diskursanalys; gröna nyckeltal hållbarhetsdimensioner;

    Sammanfattning : CSR är ett hållbarhetsbegrepp som har blivit allt vanligare i näringslivet, då det blir viktigare och viktigare för företags intressenter. Detta leder till att det byggs upp en förväntan gentemot bolags hållbarhetsrapportering. LÄS MER

  5. 20. Hållbarhetsredovisning som legitimitetsverktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Mathias Nordberg; Rikard Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; Legitimitetsstrategier; GRI; CSR; Legitimitet; Negativ information; Tung industrin;

    Sammanfattning : Hållbarhetsredovisningar är ett verktyg företagen använder sig av vid redovisning av deras hållbarhetsarbete inom tre dimensioner vilka är de sociala, miljömässiga och ekonomiska. I studien som utförts kommer fokuset endast att ligga på den miljömässiga dimensionen. LÄS MER