Sökning: "legitimitetsstrategier"
Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade ordet legitimitetsstrategier.
16. Det ohållbara i ett hållbarhetsprojekt - En nyinstitutionell analys av ett socialt företags konkurrerande logiker och legitimitetsstrategier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this dissertation was to examine and analyse previous employees' and volunteers’ views of the problems that may arise within a social enterprise as a result of its competing institutional logics. The studied social enterprise was chosen mainly due to personal contacts but proved to be an interesting example of an organisation with contradictory aims and operations. LÄS MER
17. True or false? : a study on the legitimacy of the food industry
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Today, issues regarding sustainability seem to be a well-known occurrence for many, resulting in companies paying more attention to what they say and do. Therefore, it is important for companies to establish a sustainability report, seemingly functioning as a way of letting stakeholders know that they are taking responsibility. LÄS MER
18. Hållbarhetsredovisning som manipulation? : En studie om legitimitet inom klädbranschen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Organisationer verkar i en värld med ständig övervakning och kontroll från omgivningens högt ställda normer och förväntningar. Företagens arbete med hållbar utveckling är inte längre en frivillighet om de ska överleva i den konkurrensinriktade och lätt utbytbara affärsmiljön. LÄS MER
19. Hållbarhet som legitimeringsinstrument : Finns det någon relevans i att mäta hållbarhet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : CSR är ett hållbarhetsbegrepp som har blivit allt vanligare i näringslivet, då det blir viktigare och viktigare för företags intressenter. Detta leder till att det byggs upp en förväntan gentemot bolags hållbarhetsrapportering. LÄS MER
20. Hållbarhetsredovisning som legitimitetsverktyg
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Hållbarhetsredovisningar är ett verktyg företagen använder sig av vid redovisning av deras hållbarhetsarbete inom tre dimensioner vilka är de sociala, miljömässiga och ekonomiska. I studien som utförts kommer fokuset endast att ligga på den miljömässiga dimensionen. LÄS MER