Sökning: "literacy aktiviteter"

Visar resultat 26 - 30 av 56 uppsatser innehållade orden literacy aktiviteter.

  1. 26. Läsmiljön som den tredje pedagogen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Nilsson; Jasmine Taxgaard Muñoz; [2019]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Bibliotek; Förskola; Literacy; Läsandets cirkel; Läsmiljö; Miljön som den tredje pedagogen; Pedagog; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Läsmiljöer i förskolan kan påverka barns utveckling inom literacy och syftet med studien är att jämföra läsmiljöerna i en förskola med förskolebibliotek och en förskola utan förskolebibliotek samt att undersöka hur miljöerna används ur barnperspektiv och barns perspektiv. Teorierna som används för studien är miljön som den tredje pedagogen och den del av Aidan Chambers (2011) teori Läsandets cirkel som heter att välja. LÄS MER

  2. 27. Barns språk och kommunikation i samband med högläsning : Förskollärares perspektiv vs. vårdnadshavares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elin Hedberg; Maria Melin Olovsson; [2019]
    Nyckelord :literacy; parent and child; picturebook reading; preschool; read-aloud; förhållningssätt; förskollärare; högläsning; läsa högt; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Högläsning är en av de aktiviteter som har störst inverkan på barns språk och kommunikation. För att få en inblick i hur förskollärare och vårdnadshavare uttrycker sig kring högläsning har denna studie genomförts. LÄS MER

  3. 28. Kunskaper i rörelse : lärare i idrott och hälsa resonerar kring allsidig rörelseförmåga

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Euline Sjöqvist Ished; [2019]
    Nyckelord :Allsidig rörelseförmåga; FMS; idrott och hälsa; physical literacy; rörelseförmåga;

    Sammanfattning : Ett syfte med skolämnet idrott och hälsa är att eleverna ska utveckla allsidiga rörelseförmågor. Vad rörelseförmåga innebär är dock otydligt vilket gör att det även är oklart vilka kunskaper eleverna ska utveckla i ämnet. LÄS MER

  4. 29. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Caroline Sandlöv; Emma Ullberg; [2019]
    Nyckelord :Ateljé; ateljerista; estetiska uttrycksformer; förskola; litteracitet; litteracitetshändelser; modes; multimodalitet; multimodala resurser; skapande.;

    Sammanfattning : Sammanfattning    Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. LÄS MER

  5. 30. Förskollärares beskrivningar av barns berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leah Hjalmarsson; [2019]
    Nyckelord :berättande; didaktisk design; förskola; kommunikation; literacy; multimodalitet; semiotik;

    Sammanfattning : Grundtesen är att barn i förskolan använder resurser, medier och teknologi i sitt meningsskapande och erövrande av språk. Förutom texter möter barn bilder, tecken och andra skriftspråkliga aktiviteter som är komplexa och varierade. Barns läsande och skrivande förenades och har fått en utvidgad betydelse i begreppet literacy. LÄS MER