Sökning: "literary history teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden literary history teaching.

  1. 1. Det utplånade könet och det framstående könet : En läroboksanalys om hur kvinnor och män utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv framställs i epokerna realism och naturalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Maja Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Läroboksanalys; genus; kritisk diskursanalys; litteraturhistoria och gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan är ett av skolans uppdrag att aktivt verka för jämställdhet. Om det ska ske behöver även skolans läroböcker verka för skolans jämställdhetsuppdrag. Ett sätt att arbeta med jämställdhet är i ämnet svenska och i arbetsområdet litteraturhistoria. LÄS MER

  2. 2. Att väcka högstadie- och gymnasieelevers läslust för den äldre litteraturen : Litteraturval och läspraktiker i ett heterogent klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Damla Kayacan; Miranda Borg Wickman; [2023]
    Nyckelord :gymnasieelever; högstadiet; intresse; kanon; meningsfull läsning; litteraturhistoria; läslust; äldre texter;

    Sammanfattning : This paper aims to investigate and discuss how reading old texts can be made meaningful and thus enjoyable for students in grade 7-9 and upper secondary school. The opportunities and obstacles that may arise are also part of the research question. LÄS MER

  3. 3. Litteraturhistorieämnets vad, hur och varför : Gymnasielärares attityder gentemot litteraturhistorieämnet

    Master-uppsats,

    Författare :Rasmus Ekstedt; [2023]
    Nyckelord :Literary history; the subject of literary history; literary history teaching;

    Sammanfattning : This thesis seeks to examine the subject of literary history in swedish upper secondary school, that is for students between the ages of sixteen and nineteen. The background of the choice of subject is that it in relation to its place in curriculum and in comparansion concerning reasearch about students reading and other question about literature, there is shortage of reaserach. LÄS MER

  4. 4. “They are Classics for a Reason” - A study of teacher and student attitudes towards classics and contemporary literature in the Swedish EFL classroom

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Anton Grandi; [2022]
    Nyckelord :EFL; Teacher attitudes; Learner attitudes; the classics; contemporary literature; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This study has sought to propose didactical approaches to find a balance between the teaching of classic and contemporary literature in the Swedish EFL classroom by exploring and comparing the attitudes of Swedish upper secondary school teachers and students towards both forms of literature. The study was conducted through two quantitative questionnaires, one researching the attitudes of 44 EFL students, and the other the attitudes of 31 EFL teachers. LÄS MER

  5. 5. Inspiratörerna, innovatörerna, rebellen och kvinnorna : Framställningen av manligt och kvinnligt i författaporträtt i läromedlet Svenska impulser 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Emma Lind; [2021]
    Nyckelord :critical discourse analysis; CDA; gender theory; performativity; functional grammar; SFL; transitivity; agency; teaching aid; literary history; kritisk diskursanalys; CDA; genusteori; performativitet; funktionell grammatik; SFL; transitivitet; agentivitet; läromedel; litteraturhistoria;

    Sammanfattning : In this essay, I analyze and compare the representation of social actors in six different author presentations from the teaching aid Svenska Impulser 2, (2012). More specifically, I investigate similarities and differences in the representation of men and women and, thus, what meanings are ascribed to these gender categories. LÄS MER