Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Granskning av två läroböcker i SO F-3 : En litteraturstudie av hur två av SO-ämnets läroböcker förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22) i årskurs 1-3 och hur läroböckernas bilder förhåller sig till ett jämställdhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Johansson; Cassandra Parkatti; [2022]
    Nyckelord :Lärobok; Jämställdhet; Läroplansteori; De samhällsorienterande ämnena; Kommentarsmaterial;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att granska hur läroböcker i de samhällsorienterande ämnena grundar sig på den nya läroplanen för grundskolan (Lgr22).Det är en litteraturstudie med utgångspunkt i läroplansteori. LÄS MER

  2. 2. Lärarens uppdrag Värdegrunden : En strukturerad litteraturstudie om viktiga värden i grundskolan medinriktning på årskurs F-3 och deras SO-undervisning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap

    Författare :Louise Elofsson; Oliver Hallström; [2020]
    Nyckelord :värdegrundsundervisning; värdegrundsarbete; lärare; värderingar; värden; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna strukturerade litteraturstudie är att analysera vad man forskat om närdet gäller arbetet med värdegrunden som ska förmedlas i skolan. Tanken med att göradetta är att få verksamma som blivande lärare att reflektera över och inspireras avvilka värden som förmedlas, liksom hur och varför de förmedlas. LÄS MER

  3. 3. Främlingsfienden bland oss : En strukturerad litteraturstudie av forskning om främlingsfientlighet och rasism med fokus på hur detta kan implementeras i grundskolans SO-undervisning F-3

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Magdalena Karlsson; Kristin Putrus; [2020]
    Nyckelord :xenophobia; racism; rasism; främlingsfientlighet; islamofobi; etnocentrism; antisemitism;

    Sammanfattning : Syftet med denna strukturerade litteraturstudie är att beskriva och analysera tidigare forskning om främlingsfientlighet och rasism. Vi väljer att studera forskning om detta eftersom skolan har i uppdrag att motverka all form av främlingsfientlighet och rasism. LÄS MER

  4. 4. Berättande inom historieämnet : möjligheter till utvecklande av elevers historiemedvetande i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linnéa Gustafsson; Per Holmquist; [2019]
    Nyckelord :historia; historiemedvetande; didaktik; lärande; undervisning; historiedidaktik; so; berättande; skönlitteratur; grundskola; f-3; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att genom en strukturerad litteraturstudie undersöka hur berättande kan användas inom historieämnet. Vi har undersökt vilken roll berättande kan ha för att ge elever förståelse för historien och utveckla deras historiemedvetande. LÄS MER

  5. 5. Demokratisk kompetens : En strukturerad litterturöversikt om värderingar och attityder i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Madeleine Sjödin Fannoun; Sara Perlman; [2019]
    Nyckelord :demokrati; demokratiska värderingar; demokratiundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom en strukturerad litteraturstudie få en bild avolika påverkansfaktorer i demokratiundervisningen inom SO-ämnena utöver lärarens ämnes-kunskap. Dessa påverkansfaktorer har vi specificerat genom frågeställningarna nedan. Frågeställningarna är induktiva (Bryman, 2018, s. LÄS MER