Sökning: "litteraturval"

Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade ordet litteraturval.

  1. 21. "Lämna aldrig tankar åt sitt öde" : En kvalitativ studie om hur några grundlärare i årskurs 4–6 väljer skönlitteratur till sin undervisning och vad dessa val grundar sig på.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Warda; [2021]
    Nyckelord :Literary fiction; choice of fiction; Swedish; literature teaching; grades 4–6; Skönlitteratur; litteraturval; svenska; litteraturundervisning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur grundlärare i årskurs 4–6 resonerar om valet av skönlitteratur i sin undervisning och vad dessa val grundar sig på. Frågeställningarna i studien är följande:  ·       Hur beskriver lärarna skönlitteraturens betydelse och funktion i sin undervisning?  ·       Vilka faktorer tar lärarna hänsyn till i sina val av skönlitterära böcker?  Som metod för att besvara studiens syfte har kvalitativa semistrukturerade intervjuer använts. LÄS MER

  2. 22. Skönlitteratur i undervisningen - en intervjustudie från förskoleklass till årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Solvang; Louise Orest; [2020]
    Nyckelord :arbetssätt; bibliotek; bibliotekarie; boksamtal; boktillverkning; didaktiska frågor; gestaltning; kanon; litteraturval; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vad lärare menar att de grundar sina val av skönlitteratur i, vid högläsning och individuell läsning. Syftet är också att undersöka vilka arbetssätt lärare menar att de använder vid bearbetning av skönlitteratur. LÄS MER

  3. 23. NÖJESLÄSNING HOS TALBOKSANVÄNDARE : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Frida Jönsson; [2020]
    Nyckelord :talböcker; nöjesläsning; talboksanvändare; Legimus; användvärdhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera nöjesläsning hos vuxna talboksanvändare. Genom semistrukturerade intervjuer har empiri kring sökstrategier vid litteraturval för nöjesläsning, medieplattformar och övrig teknik som används iläsningen, samt beskrivningar av läsupplevelser samlats in och analyserats. LÄS MER

  4. 24. "En stor skatt som vi liksom inte ger våra elever tillgång till": Svensklärare och svensklärarstudenter om icke-västerländsk litteratur i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Göstasson; [2020]
    Nyckelord :Literature; Non-Western literature; Canon; Upper secondary school teachers; Citizen of the world; Education; Globalization.; Litteratur; icke-västerländsk litteratur; kanon; gymnasielärare; världsmedborgare; undervisning; globalisering.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att, utifrån intervjuer med fyra gymnasielärare i svenska och fyra svensklärarstudenter, undersöka deras syn på och erfarenheter av icke-västerländsk litteratur i svenskundervisningen samt hur de resonerar vid litteraturval. Utifrån Martha C. LÄS MER

  5. 25. Ekokritik: vägen till undervisning för hållbar utveckling : En litteraturstudie med fokus på svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Brämerson Amanda; [2020]
    Nyckelord :ekokritik; ekofeminism; posthumanism; postkolonialism; hållbar utveckling; gymnasieskolan; ekopedagogik; svenskämnet; miljöperspektiv; litteraturanalys;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en litteraturstudie som behandlar böcker, antologier, artiklar och styrdokument för att besvara följande frågeställningar: Vad är ekokritik? Hur kan ekokritik användas i svenskundervisningen i gymnasieskolan? Frågeställning A. besvaras i litteraturstudiens första resultatdel (kapitel 3). LÄS MER