Sökning: "litteraturval"
Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade ordet litteraturval.
21. "Lämna aldrig tankar åt sitt öde" : En kvalitativ studie om hur några grundlärare i årskurs 4–6 väljer skönlitteratur till sin undervisning och vad dessa val grundar sig på.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur grundlärare i årskurs 4–6 resonerar om valet av skönlitteratur i sin undervisning och vad dessa val grundar sig på. Frågeställningarna i studien är följande: · Hur beskriver lärarna skönlitteraturens betydelse och funktion i sin undervisning? · Vilka faktorer tar lärarna hänsyn till i sina val av skönlitterära böcker? Som metod för att besvara studiens syfte har kvalitativa semistrukturerade intervjuer använts. LÄS MER
22. Skönlitteratur i undervisningen - en intervjustudie från förskoleklass till årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vad lärare menar att de grundar sina val av skönlitteratur i, vid högläsning och individuell läsning. Syftet är också att undersöka vilka arbetssätt lärare menar att de använder vid bearbetning av skönlitteratur. LÄS MER
23. NÖJESLÄSNING HOS TALBOKSANVÄNDARE : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera nöjesläsning hos vuxna talboksanvändare. Genom semistrukturerade intervjuer har empiri kring sökstrategier vid litteraturval för nöjesläsning, medieplattformar och övrig teknik som används iläsningen, samt beskrivningar av läsupplevelser samlats in och analyserats. LÄS MER
24. "En stor skatt som vi liksom inte ger våra elever tillgång till": Svensklärare och svensklärarstudenter om icke-västerländsk litteratur i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studies syfte är att, utifrån intervjuer med fyra gymnasielärare i svenska och fyra svensklärarstudenter, undersöka deras syn på och erfarenheter av icke-västerländsk litteratur i svenskundervisningen samt hur de resonerar vid litteraturval. Utifrån Martha C. LÄS MER
25. Ekokritik: vägen till undervisning för hållbar utveckling : En litteraturstudie med fokus på svenskämnet i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Detta examensarbete är en litteraturstudie som behandlar böcker, antologier, artiklar och styrdokument för att besvara följande frågeställningar: Vad är ekokritik? Hur kan ekokritik användas i svenskundervisningen i gymnasieskolan? Frågeställning A. besvaras i litteraturstudiens första resultatdel (kapitel 3). LÄS MER