Sökning: "lyx i"

Visar resultat 16 - 20 av 84 uppsatser innehållade orden lyx i.

  1. 16. Den hållbara hedonismen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Lisa Andersson; Yrsa Liljeroth; [2020]
    Nyckelord :​hotell​; kognitiv dissonans; hedonism; etik; hållbarhet; identitet; konsumtion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Enligt Hirschman och Holbrook (1982) innebär hedonism njutning, och de hävdar att turister reser av hedonistiska skäl. Hotellverksamheter har blivit allt mer ifrågasatta ur ett hållbarhetsperspektiv när hedonism blivit allt viktigare inom hospitalitybranschen. LÄS MER

  2. 17. Varför en kärlek för lyx och eftersmak av ånger? : En kvalitativ studie om drivande skäl för lyxkonsumtion och dess förhållande till ånger för unga svenska medborgare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sara Kheder; Ümran Alp; [2020]
    Nyckelord :Luxury consumption; exclusivity; regret; cognitive dissonance; luxury; hedonic; symbolic; instrumental; discomfort; compulsive; Lyxkonsumtion; exklusivitet; ånger; kognitiv dissonans; lyx; hedonistisk; symbolisk; kvalitet; obehag; kompulsiv;

    Sammanfattning : In recent years, luxury consumption has expanded and grown significantly in comparison to past years. Today luxury is more accessible by society than ever before. Various studies have shown and proven how luxury consumption tends to have negative effects on individuals. LÄS MER

  3. 18. I enkelhetens tecken : En studie av modemagasinet Nyaste Pariser-moder 1915-1918

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Denise Öberg; [2020]
    Nyckelord :Fashion; fashion industry; WWI; World war I; fashion history; fashion magazines; fashion journalism; luxury; consumption; recession; Sweden; Mode; modeindustri; första världskriget; modehistoria; modemagazin; modejournalism; lyx; lyxkonsumtion; konsumtion; lågkonjunktur; Sverige;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen studerar innehållet i moderevyer från det svenska modemagasinet Nyaste Pariser-moder från och med 1915 till och med 1918. Syftet med undersökningen är att belysa modet under första världskriget genom att studera de avtryck som de oroliga tiderna och kriget lämnar i modet och förklara dessa förändringar i förhållande till modets sociala funktioner och förutsättningar. LÄS MER

  4. 19. Normed Sustainability : A socio-technological journey in hygiene practices

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :HANNA GUSTAFSSON; [2019]
    Nyckelord :Sustainability; norm-critic; energy practices; hygiene; Hållbar utveckling; normkritik; energipraktiker; hygien;

    Sammanfattning : This report will guide you through a journey of a socio-technological research where questions evolved from the intertwining of technology and social structures will be answered. During spring 2019, this research project has taken part as a pilot study of a research project called Gendered sustainability: Norm-Critical explorations of energy practices for everyday transitions. LÄS MER

  5. 20. Reklamens utformning och förändring under 2010-talet : En jämförelse mellan reklam riktad till män respektive kvinnor

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Markus Gerhardsson; [2019]
    Nyckelord :multimodal analys; reklam; reklamannonser; modelläsare; män; kvinnor;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att ta reda på hur reklamannonser riktade till män respektive kvinnor är utformade idag och om det har skett någon märkbar förändring av utformandet av dessa under 2010-talet. För att kunna ta reda på detta analyserar jag fyra annonser riktade till män (två från 2011, två från 2019) och fyra annonser riktade till kvinnor (två från 2011, två från 2019), hämtade ur Café respektive Elle. LÄS MER