Sökning: "beteenden i sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden beteenden i sociala medier.

  1. 1. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER

  2. 2. Polisens arbete mot näthat bland unga : En kvalitativ studie om näthat som tenderar att eskalera till fysisk misshandel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Victoria Holmgren; Emma Magnusson; Hanna Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Crime preventive work; Online hate; Physical assault; Police; Youth; Brottsförebyggande arbete; Misshandel; Näthat; Polisen; Ungdomar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur Polisen i Malmös arbete mot näthat bland unga, i synnerhet sådant näthat som tenderar att eskalera till fysisk misshandel, bedrivs och upplevs idag. Vidare avser studien att utforska om, och i så fall hur, detta arbete kan effektiviseras, såväl utifrån enskilda polisers som ungdomars perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Dark Patterns : Den sura sidan av Candy Crush Saga

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tilde Fredell; Matilda Haneling; [2023]
    Nyckelord :dark patterns; deceptive patterns; Candy Crush Saga; casual games; mobilspel; användargränssnitt;

    Sammanfattning : Many mobile games use a user interface designed to get their players to spend more time, money or social engagement within their application. This is done by deliberately misleading or otherwise confusing the user by, for example, making the player lose track of time when playing or by giving rewards to players who spend money or invite their friends into the game. LÄS MER

  4. 4. Designing Diverse Features to Reduce the Filter Bubble Effect on Social Media

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ramya Kandula; [2023]
    Nyckelord :Filter bubbles; recommender systems; diversity; social media; filter bubblor; rekommenderande system; mångfald; sociala medier;

    Sammanfattning : The filter bubble effect has been an active area of research that has been explored in various contexts within social media. Research on recommender system designs within filter bubbles has received a lot of attention, mainly due to its impact on the phenomena. LÄS MER

  5. 5. Cirkulär och hållbar konsumtion – det ska vara lätt att göra rätt : En kvalitativ studie om Generation X attityder och beteende till second hand produkter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Vanessa Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Gen X; Second hand; Green marketing; Circular economy; Sustainability; Gen X; Second hand; Grön marknadsföring; Cirkulärekonomi; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Hållbar konsumtion är viktig för att stävja ohållbar utveckling i dagens samhälle. Konsumenter idag vill konsumera mer hållbart, men deras positiva attityder till miljön överförs inte alltid till deras beteenden. LÄS MER