Sökning: "marknadsföring sociala media konsumentbeteende"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden marknadsföring sociala media konsumentbeteende.

  1. 1. Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv : En kvantitativ studie bland sociala medier-användare i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Carl-Ludwig Grafoson; Nina Törnblom; [2023]
    Nyckelord :etik; sociala medier; influencer marketing; influencers; marknadsföring; konsumentbeteende; följare;

    Sammanfattning : Titel: Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv - En kvantitativ studie  bland sociala medier-användare i Sverige.  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Carl-Ludwig Grafoson och Nina Törnblom  Handledare: Blanca Astrid Moreno  Datum: 2023 – Juni  Syfte: Studiens syfte är att kartlägga hur vuxna användare av sociala medier i Sverige förhåller sig till olika aspekter av etik inom influencer marketing. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie av aspekter som formar konsumentbeteende i samband med tillfälliga influencer-kollektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Ida Kransenstedt; Sadaf Yahyaei Fard; [2023]
    Nyckelord :Authority; limited edition; Cialdini; influencer marketing; scarcity; consumer behavior; purchase decision; social proof; social media; sympathy principle; temporary collections.; Auktoritet; begränsad upplaga; Cialdini; influencer marketing; knapphetsprincipen; konsumentbeteende; köpbeslut; sociala bevis; sociala medier; sympatiprincipen; tillfälliga kollektioner.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring är i en ständigt föränderlig kontext. Influencer marketing är idag en effektiv strategi, där företag samarbetar med influencers för att marknadsföra sina produkter och bygga förtroende hos följare. Användning av begränsade produkter som framgångsrik influencer marketing betonas. LÄS MER

  3. 3. Marknadsförings (o)förmåga att bidra till konsumtion av grönt mode : En studie om hur modeföretags gröna marknadsföring påverkar gapet mellan unga konsumenters attityder till grönt mode och deras faktiska köpintentioner.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Katarina Tronêt; Emma Jönsson; [2022]
    Nyckelord :social media marketing; attitude-behavior gap; green fashion; consumer behavior; greenwashing; grön marknadsföring; klädindustrin; det gröna gapet; konsumentbeteende; grönmattning;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how green marketing can bridge the gap between young consumers' attitudes towards green fashion and their actual purchase intentions. In order to identify and gain an understanding of the factors that influence the effect of green marketing, a multi-research method is used (a combination of qualitative and quantitative methods). LÄS MER

  4. 4. Könsrelaterad marknadsföring inom bilförsäljning : En studie om hur kvinnor och män framställs på sociala medier inom bilförsäljningsbranschen i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Ida Rimark; Fanny Melin; [2022]
    Nyckelord :Gender-related marketing; car sales; marketing strategies; social media; Könsrelaterad marknadsföring; bilförsäljning; marknadsföringsstrategier; sociala medier;

    Sammanfattning : I takt med den digitala utvecklingen har kommunikationen mellan företag och konsument ökat på sociala medier även inom bilbranschen. Runtom i världen använder bilförsäljare sociala medier som plattformar för marknadsföring av sina respektive verksamheter både som generalagent och återförsäljare. LÄS MER

  5. 5. Färgpåverkan i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jamal Abu; Linda Hussein; Benhur Teclesenbet; [2022]
    Nyckelord :Sociala medier; Varumärkespersonlighet; Köpintention; Färger; Köpbeteende; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Färgpåverkan på sociala medier Seminariedatum: 3 juni 2022 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Linda Hussein, Benhur Teclensenbet och Jamal Abu Handledare: Johan Gromark Fem nyckelord: Sociala medier, Varumärkespersonlighet, Köpintention, Färger, Köpbeteende Forskningsfråga: Påverkar användningen av färg på sociala medier konsumenters köpintention? Syfte: Undersöka hur färganvändning på sociala medier inverkar på konsumentbeteende. Metod: Studien tillämpar en kvantitativ forskningsmetod. LÄS MER