Sökning: "marknadsorientering"

Visar resultat 6 - 10 av 56 uppsatser innehållade ordet marknadsorientering.

  1. 6. Marknadsorientering inom friskvårdsbranschen – En kvalitativ studie av tjänsteföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Alex Kambourian; Fredrik Stridlund; [2020]
    Nyckelord :Market orientation; intelligence generation; intelligence dissemination; responsiveness; financial profitability; non-financial profitability; service companies; wellness industry; Marknadsorientering; informationsinsamling; informationsspridning; respons på information; finansiell lönsamhet; icke-finansiell lönsamhet; tjänsteföretag; friskvårdsbranschen;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur tjänsteföretag marknadsorienterar sig inom friskvårdsbranschen. Metod: Studien utgår från ett hermeneutiskt synsätt med en induktiv utgångspunkt. En kvalitativ forskningsmetod används för tio företag verksamma inom friskvårdsbranschen. LÄS MER

  2. 7. Marknadsorientering bland lantbruksföretag : en litteraturstudie kring marknadsorientering och dess relevans för svenska lantbruksföretag

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Christian Gustafsson Valtersson; [2019]
    Nyckelord :Marknadsorientering; lantbruksföretag; värdeskapande; lönsamhet; konkurrenskraft; market orientation;

    Sammanfattning : Svenska lantbruksföretag agerar idag på en global marknad med allt ökande konkurrens och krav på effektivitet. Enligt utredningar på uppdrag av regeringen så behövs det en ökad kunskap om marknaden för att kunna stärka företagens lönsamhet och konkurrenskraft (Statens offentliga utredningar 2014). LÄS MER

  3. 8. Marknadsorientering hos lantbruksföretagare : en enkätstudie om konsument och konkurrenskraft

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Louise Berger; [2019]
    Nyckelord :Marknadsorientering; svenska lantbrukare; konkurrenskraft;

    Sammanfattning : Svenskt lantbruk utgörs av kunniga producenter av jordbruksprodukter, men för att kunna vara lika konkurrenskraftiga som sina kollegor i Europa är det viktigt att inte endast tänka på produktionsfaktorer, utan även ha ett marknadsorienterat synsätt. Detta innebär att det även är viktigt att ha en bred kompetens inom området marknadsorientering, marknadsföring och exponering mot slutkonsument (privatpersoner). LÄS MER

  4. 9. Integration och användning av big data i tidiga faser av radikala innovationsprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Tobias Henriksson; [2018]
    Nyckelord :Radical innovation; Innovation processes; Radical innovation processes; Early phases; Big data; Market; Market-orientation; Radikal innovation; Innovationsprocesser; Radikala innovationsprocesser; Tidiga faser; Big data; Marknad; Marknadsorientering;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to identify how and why market-oriented big data is integrated and used in the early stages of radical innovation processes. The study was conducted as an inductive case study of exploratory character in which the case company was chosen based on its work with radical innovations and big data. LÄS MER

  5. 10. Det man inte vet - Googlar man : Marknadsorienteringens effekter genom Google AdWords - En studie av kundorientering i SME:s

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Luka Ivis; Petter Lindroth; [2018]
    Nyckelord :Market Orientation; Customer Orientation; Competitor Orientation; Profit; Google AdWords; SEM; SME; Marknadsorientering; Kundorientering; Lönsamhet; Konkurrentorientering Google AdWords; SEM; SME; Interfunktionell koordinering;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of the study is to understand how SME companies uses market orientation to target customers through Google AdWords.  Method: This study uses a qualitative method approach as the purpose of the study is to increase understanding. Furthermore, the empirical data used has been collected through eight semi-structured interviews. LÄS MER