Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 93 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Lärares strategier för att inkludera alla flerspråkiga elever i NO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Maja Agborg; Maria Berggren; [2022]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; lågstadiet; multimodalitet; NO-undervisning; semiotiska resurser; transspråkande;

    Sammanfattning : Den ökade flerspråkigheten i samhället leder till utmaningar i den svenska skolan som präglas av en enspråkig norm. Flerspråkiga elever presterar generellt sämre i naturvetenskapliga ämnen. LÄS MER

  2. 17. Radera inte språket : En systematisk litteraturstudie om problemlösning i det flerspråkiga lågstadieklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Wilma Olin; Andreas Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Matematik; flerspråkighet; problemlösning; kommunikation och didaktiska åtgärder;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien berör flerspråkiga lågstadieelever i matematik. Det finns en stor skillnad i elever med svenska som modersmål och elever med annat modersmål än svenskas skolresultat. LÄS MER

  3. 18. Digitala verktyg och flerspråkiga elever i matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om flerspråkiga elever och digitala verktyg i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Stephanie Jonasson; Eriksson Moa; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; digitala verktyg; matematik; lärande; nackdelar med digitala verktyg; lärare;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien inriktar sig på digitala verktyg i matematik i relation till flerspråkiga elever. Syftet med studien är att beskriva vilka former av digitala verktyg som används i undervisningen för flerspråkiga elever i årskurs 1-3 samt synliggöra hur dessa kan vara utformade för att underlätta lärande i matematik. LÄS MER

  4. 19. Matematik och flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anisa Ali; Jenny Tran; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; multilingualism; bilingual; flerspråkighet och matematik; andraspråkselever;

    Sammanfattning : Många klassrum har elever med olika språkliga bakgrund vilket innebär att undervisande lärare ställs inför många nya utmaningar. Att lära sig matematik har fått en mer komplex betydelse som kräver mer av eleverna. LÄS MER

  5. 20. Nyanlända och andra generationens invandrare möter textrika matematikuppgifter på svenska : svårigheter, möjligheter och resursanvändning ur åtta flerspråkiga elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Imanh Nikontovic; Mohammad Alhasani; [2022]
    Nyckelord :newly arrived pupils; second language learners; text-rich mathematical tasks; word problems; resources; Nyanlända elever; andraspråkselever; textrika matematikuppgifter; resurser;

    Sammanfattning : A number of studies have found that pupils, both newly arrived and other pupils who speak Swedish as a second language, have difficulties with mathematical tasks that consist of a few or more lines of text. It often seems to be a matter of mainly linguistic problems that are related to word and reading comprehension, that is, understanding and interpretation of formal concepts and words in the second language. LÄS MER