Sökning: "matematik utantill"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden matematik utantill.

  1. 1. Hur framställs god matematikundervisning? : En jämförelse av aktuell förespråkad didaktik vid tre olika kurser för matematiklärare i Sverige och USA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Tove Langlet; [2021]
    Nyckelord :mathematics didactics; mathematics teaching; teacher education; school mathematics; high school mathematics; discourse analysis; matematikdidaktik; matematikundervisning; lärarutbildning; skolmatematik; gymnasiematematik; diskursanalys;

    Sammanfattning : Skolmatematiken och matematikdidaktiken har under de senaste årtiondena genomgått en förändring från ett historiskt fokus på ren räkning och utantillkunskaper mot alltmer processorientering. Det pågår en aktiv debatt om hur framgångsrik dagens matematikundervisning egentligen är då de svenska elevernas resultat i internationella jämförelser så som PISA är inte lysande. LÄS MER

  2. 2. Speciallärares tankar och undervisning kring metod- och problemlösningsförmågan i matematik - i deras arbete med elever i SUM

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna Linh Stenquist Foberg; Bitte Slaviero; [2019]
    Nyckelord :speciallärare i matematik; elever i SUM; matematikundervisning; metodförmåga; problemlösningsförmåga.;

    Sammanfattning : Hur undervisar och tänker några speciallärare i matematik kring arbetet med elever i SUM då det handlar om metodförmågan och problemlösningsförmågan? Syftet med studien var att ta reda på detta. En del forskare menar att arbetet med problemuppgifter utvecklar elevernas matematiska förståelse, i högre grad, jämfört med om de tränar och lär sig olika metoder utantill. LÄS MER

  3. 3. Multiplikation och multiplikativt tänkande : En kvalitativ studie om matematiklärares syn på undervisning av multiplikation i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Tengelin; Erika Ahlson; [2019]
    Nyckelord :Multiplikation; multiplikativt tänkande; utantillärande; procedurell förståelse; konceptuell förståelse;

    Sammanfattning : Multiplikation ingår i många delar av matematiken, vilket gör att goda kunskaper och förståelse för multiplikation ses vara av betydelse för eleverna. Samtidigt ses det inte helt oproblematiskt att lära in dessa kunskaper. LÄS MER

  4. 4. An Evaluation of Google Glass : Design, Implementation and Evaluation of a Product Assembly Application for Google Glass and Smartphones

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap

    Författare :Johan Häger; [2015]
    Nyckelord :Google Glass; Android; Front-end; Performance evaluation; Google Glass; Android; Front-end; Utvärdering av prestanda;

    Sammanfattning : Assembling components in a production line could potentially be a tedious task, if performed stepwise by the book. However, an employee who is assembling many different products may not know all the steps by heart. As such they will be reliant on an instruction manual. LÄS MER

  5. 5. Gymnasialspetsutbildning i matematik : -Hur skiljer sig arbetssätten från ordinarie naturvetenskapsprogram?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Anne Kristin Aspvall; [2012]
    Nyckelord :gymnasieskolan; spetsutbildning; matematik; arbetssätt; särskild matematisk förmåga;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka om det är skillnad mellan undervisningen i matematik samt hur eleverna ser på sitt arbete på spetsutbildningen och ordinarie klasser på naturvetenskapsprogrammet. För att undersöka detta har eleverna fått besvara en enkät, deras matematiklärare har intervjuats och observationer har gjorts  i klasserna. LÄS MER