Sökning: "media feminism kvinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden media feminism kvinnor.

  1. 1. Är Agenda jämställt? : En kvantitativ undersökning om fördelningen mellan män och kvinnor i SVT:s aktualitetsprogram Agenda, före och efter #Metoo år 2017.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Izabell Martinsson; [2024]
    Nyckelord :Public service; SVT; equality; media; journalism; gender; feminism; Public service; SVT; jämställdhet; media; journalistik; genus; feminism;

    Sammanfattning : At the end of the 1960s, an increasing number of women started working as journalists. Since then, women's presence in news media has grown. LÄS MER

  2. 2. “Bye bye booty: Heroin chic is back.” : En kvalitativ intervjustudie om på vilka sätt en grupp unga kvinnor präglas av Instagrams kroppsideal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Agnes Nielsen; Maria Prabert; [2024]
    Nyckelord :Instagram; Ideal; Body image; Sociocultural theory; Social comparison theory; Post feminism; Gender system; Influencers;

    Sammanfattning : This study examines how young women are affected by the body ideals on Instagram. Eight women from a university in the south of Sweden are interviewed. The results are discussed in this qualitative study by using the social comparison theory, sociocultural theory, the gender system and postfeminism. LÄS MER

  3. 3. Det viktigaste är att vara snygg : En kvalitativ studie av feminism i sociala medier och hur unga kvinnor påverkas av att följa skönhets-inriktade influencers

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Josefine Luther; Ida Backlund; [2023]
    Nyckelord :Influencers; personal influence; femvertising; beautification; beautyfeminism;

    Sammanfattning : Influencers are the new opinion leaders, especially for young people in today's mediated society. Young women tend to follow beauty-oriented influencers, who are often using feminist messages in their content. LÄS MER

  4. 4. Arabiska kvinnors intima liv : En semiotisk analys av filmen ”Caramel”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Laila Alhamad; [2023]
    Nyckelord :Film; activism; feminism; representation; Arab women; stereotypes; Caramel; Nadine Labaki; Film; aktivism; feminism; representation; arabiska kvinnor; stereotyper; Caramel; Nadine Labaki;

    Sammanfattning : Studien ämnar analysera hur filmen Caramel bryter stereotyper genom de fem huvudkaraktärerna och hur regissören Nadine Labaki använder medieaktivism för att förändra bilden av arabiska kvinnor på film. Detta har genomförts genom en kvalitativ semiotisk analys där begreppen denotation och konnotation applicerats som metod. LÄS MER

  5. 5. Digitala dialoger : En analys av affordansers påverkan på antifeministisk kommunikation på plattformarna X, Instagram och Rumble

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Hanna Ekstedt; Hanna Enlund; [2023]
    Nyckelord :Affordances; Anti-feminism; Social media; Livestream; Content creators; Affordanser; Antifeminism; Sociala medier; Observation; Livestream; Innehållskreatörer;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker vilka affordanser sociala medie plattformarna X, Instagram och Rumble förser och hur affordanserna används av tre olika antifeministiska kreatörer. Vi använde oss av Treem och Leonardis teori om affordanser, där observationsschemat delades in i synlighet, varaktighet, redigerbarhet och anknytning. LÄS MER