Sökning: "media framställer"

Visar resultat 21 - 25 av 204 uppsatser innehållade orden media framställer.

  1. 21. Manligt och kvinnligt ledarskap - stereotyper i media : En undersökning av hur Sveriges första kvinnliga statsminister Magdalena Andersson porträtteras i media kontra den föregående manliga statsministern Stefan Löfven

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Maja Berglund; Isabella Undén; [2022]
    Nyckelord :Leadership; Gender stereotypes; Media.; Ledarskap; Könsstereotyper; Media.;

    Sammanfattning :  Syfte: Vi vill undersöka hur media framställer Magdalena Andersson som statsminister kontra hur media framställt tidigare statsminister Stefan Löfven. Metod: Insamlingen av empirin har skett genom en kvantitativ innehållsanalys av reportage hämtade från sex olika webbtidningar, där totalt 140 reportage och bilder har analyserats. LÄS MER

  2. 22. "Jag är helt enkelt en parasit som ska utrotas!" : En retorisk analys av Paolo Robertos kriskommunikation efter Insats torsk

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Matilda Löfstedt; Maja Windell; [2022]
    Nyckelord :crisis communication; image repair theory; rhetoric; qualitative text analysis; Paolo Roberto; crisis of confidence; social media; sex scandal; kriskommunikation; image repair theory; retorik; kvalitativ textanalys; Paolo Roberto; förtroendekris; sociala medier; sexskandal;

    Sammanfattning : Studien “Jag är helt enkelt en parasit som ska utrotas!” ämnar analysera TV-profilen och entreprenören Paolo Robertos kriskommunikation i samband med den förtroendekris som uppstod när han greps för sexköp i polisoperationen Insats torsk våren 2020. Syftet med studien är att undersöka hur en offentlig svensk person hanterar och kommunicerar en kris som drabbar det personliga varumärket och personens image. LÄS MER

  3. 23. Gangsterrap fick mig att göra det : en narrativ analys av debatten om gangsterrap i Aftonbladet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Michael Johansson; Isak Greby; [2022]
    Nyckelord :Gangsterrap; Einár; medienarrativ; gestaltningsteori; dramatism.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Gangsterrap fick mig att göra det: En narrativ analys av debatten om gangsterrap i Aftonbladet är författad av Isak Greby och Michael Johansson i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Föremål för denna undersökning är den debatt om gangsterrap som uppstod i media efter mordet på artisten Einár den 21 oktober 2021. LÄS MER

  4. 24. Från höger till vänster – Black Lives Matter : En diskursanalys av svensk medias framställning av Black Lives Matter demonstrationerna

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Magnus Engström; [2022]
    Nyckelord :Black Lives Matter; WPR approach; Diskursanalys; Demonstrationer; Problemrepresentation;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur demonstrationerna som genomfördes av rörelsen Black Lives Matter i Sverige framställs i svensk media och vad denna framställning leder till för effekter. Denna studie antar en kvalitativ ansats där det analytiska tillvägagångsättet utgår från Carol Bacchis diskursanalys ”What’s the problem represented to be?”. LÄS MER

  5. 25. Eliten och folket : En analys av SD; S politisk kommunikation om drivmedelspriser

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Nour Alostaz; [2022]
    Nyckelord :Gestaltning; Media; Politisk kommunikation; Populism; Populistisk kommunikation; Riks; Sociala media; Sverigedemokraterna;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera hur Sverigedemokraterna agerar i sin politiska kommunikation på Youtube i fråga om drivmedels prishöjningen. Frågeställningarna är: Hur framställer Riks drivmedelsprishöjningen som skedde under mars 2022? Den andra frågan är, hur agerar Sverigedemokraterna i sin politiska kommunikation i fråga om drivmedelsprishöjningen? Riks är ett Youtube-kanal som lanserades år 2020 och är finansierad av Sverigedemokraterna. LÄS MER