Sökning: "miljö - den tredje pedagogen"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden miljö - den tredje pedagogen.

  1. 1. Innemiljöer som berikar barns lärande : Lärmiljöns betydelse i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Helena Gustavsson; Malin Kiuru; [2019]
    Nyckelord :fysisk miljö; social miljö; pedagogisk miljö; lärmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det som undersöks och diskuteras i denna studie är hur lärmiljöerna i förskolan kan utformas, för att på bästa sätt användas som ett aktivt verktyg för att utmana och stötta alla barn i deras lärprocesser. Syftet med denna studie är att ge ökad kunskap om förskollärares uppfattning om hur förskolemiljön inomhus kan utformas för att främja barns utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. Miljön och materialets betydelse när sex Reggio Emiliaförskolor presenterar sin verksamhet : En retorisk analys av sex förskolors hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Karin Sundqvist; Jessica Näslund; [2019]
    Nyckelord :Reggio Emilia; rhetoric; rhetorical text analysis; the environment as the third pedagogue; the competent child; the hundred languages; ethos; pathos; logos.; Reggio Emilia; retorik; retorisk textanalys; miljön som den tredje pedagogen; det kompetenta barnet; de hundra språken; ethos; pathos; logos.;

    Sammanfattning : The aim of the study is to conduct a qualitative rhetorical analysis of websites where Reggio Emilia-inspired preschools present their pedagogy to gain increased knowledge of the content that is written, focusing on the environment and materials. The environment is important in the Reggio Emilia pedagogy and they are convinced that the environment is of great importance for children's play, interaction, and upbringing into a democratic society. LÄS MER

  3. 3. Miljöns genusstrukturer i en förskola - en kvalitativ studie på en förskolemiljö ur ett normkritiskt genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatrix Björk; Sofie Nielsen; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskolans miljö; genusstatus; genusteori; genusstruktur; normkritiskt;

    Sammanfattning : Utifrån våra erfarenheter som förskollärarstudenter och vikarier inom skolväsendet anser vi att uppbyggnaden av miljön ofta glöms bort i arbetet med genus. Syftet med denna studie är att granska en förskolemiljö ur ett normkritiskt genusperspektiv. LÄS MER

  4. 4. I think you can get wild and crazy, but in a positive way” A study on children´s access and admittance to the learning environments in preschool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Ellerström; Carina Hansen; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; demokrati; inflytande; lärmiljö; tillgänglighet; tredje pedagogen;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats har varit att undersöka barns tillgång och tillträde till förskolans pedagogiska material och lärmiljöer. Skolinspektionen utkom under 2018 med rapporten Förskolans kvalitet och måluppfyllelse (2018), vilken påvisar att nästan en femtedel av alla granskade förskolor har en mindre god kvalitet på lärandemiljön och en fjärdedel av förskolorna har inte tillräckligt bra material. LÄS MER

  5. 5. Miljöns betydelse för barn i behov av särskilt stöd. : En studie om pedagogers syn på miljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lisa Trangärd; [2018]
    Nyckelord :Preschool; Environment; Children s rights; Children with special needs; Lois Malaguzzi; Förskola; miljö; barn i behov av särskilt stöd; barns rättigheter; miljön som den tredje pedagogen;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete är att få en ökad kunskap om hur pedagoger planerar sin lärmiljö så att den är anpassad för barn i behov av särskilt stöd. Jag vill också med arbetet få en bild av hur mycket miljön överhuvudtaget påverkar ett barns lärande i förskolan. LÄS MER