Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hälsosamma arbetstider – att balansera mellan privatliv, hälsa och lärande.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Mie Vastedotter; Jessica Malmehed; [2018]
    Nyckelord :Hälsa; lärande; skiftarbete; Work-life balance; kollektivt lärande; miljöpedagogik; fenomenologi; privatliv; återhämtning; omställning; cirkadiansk rytm; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att beskriva och analysera skiftarbetande sjuksköterskors upplevelser av hälsa och lä- rande. Utifrån detta syfte antogs två frågeställningar: hur upplever sjuksköterskor som arbetar skift att hälsosamma arbetstider påverkar lärande och hälsa?; hur upplever sjuksköterskor som arbetar skift att arbetstiden påverkar till- gången till lärande och utveckling? För att besvara frågeställningarna antogs en fenomenologisk ansats, som syftar till att analysera upplevelser av fenomen. LÄS MER

  2. 2. En arbetskontext som erbjuder möjligheter till informellt lärande – En intervjustudie av organisatoriska påverkansfaktorer i en bankkontext

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Micaela Westerlund; [2015]
    Nyckelord :Informellt lärande; banktjänstemän; arbetskontext; organisatoriska påverkansfaktorer; miljöpedagogik; socialkonstruktionism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Informellt arbetsplatslärande har fått en central roll för dagens organisationer och dess medarbetares förmåga att hänga med i den starkt konkurrensutsatta, krävande och ständigt föränderliga miljö som präglar vårt samhälle idag. Något som visat sig vara av central betydelse för denna form av lärande är att arbetskontexten erbjuder möjligheter för de anställda att engagera sig i lärande. LÄS MER

  3. 3. Att (ut)rusta för lärande : En studie om barns förutsättningar för utveckling och lärande i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jannie Lönnqvist; [2013]
    Nyckelord :miljö; rum; material; pedagogik; miljöpedagogik; förskola; utveckling; lärande;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka inomhusmiljön på förskolor och vilka förutsättningar och hinder för barns utveckling och lärande som miljön kan innebära. Studien utgick från tre frågeställningar som belyser hur den fysiska miljön i förskolan är anordnad, hur barnen interagerar i miljön och vad det i sin tur kan innebära för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. Dialog och delaktighet : en studie om balanserad stryrning i praktiken och dess påverkan på verksamheters lärande och utveckling

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Neuwirth Annelie; Nemes Jenny; [2011]
    Nyckelord :Balanserad styrning; hermeneutik; lärande organisation; miljöpedagogik; styrkort.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en balanserad styrning i praktiken påverkar verksamheters lärande och utveckling, samt hur en balanserad styrning i praktiken påverkar verksamheters förutsättningar att bli en lärande organisation. Balanserad styrning är en svensköversatt modell av balanced scorecard, en amerikansk styrform. LÄS MER

  5. 5. Hur utvecklar enmansföretagare sin kompetens utifrån den uppfattade lärmiljön?

    Kandidat-uppsats, Pedagogiska institutionen

    Författare :Christine Sorselius; Kristina Westfeldt; [2008]
    Nyckelord :Competence; Learning; Context; Learning space; Social environment; Social arenas; Social interaction; Entrepreneurs; Experiential learning; Affordances; Kompetens; Lärande; Kontext; Lärmiljö; Social omgivning; Sociala arenor; Socialt samspel; Enmansföretagare; Erfarenhetsbaserat lärande; Miljöpedagogik; Affordances;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain understanding of how self employed entrepreneurs (hereafter referred to as “entrepreneurs”) develop their competence based on their perceived learning space. The main question is: How do these entrepreneurs develop their competence based on their perceived learning space? Other questions relevant for the study are: How important is the social environment for these entrepreneurs and how do they interact with their social environment in order to develop their competence. LÄS MER