Sökning: "mode frågeställningar"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden mode frågeställningar.

  1. 1. Intermodala godstransporter : Varför väljer inte fler företag intermodala järnvägstransporter?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institute for Urban Research (IUR)

    Författare :Jon Albrup; Amar Ahmic; [2023]
    Nyckelord :Intermodal freight transport; railroad; transport; freight transport; pros and cons; Intermodala godstransporter; järnväg; transport; godstransport; fördelar och nackdelar;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad det är som hindrar företag i dagsläget från att använda intermodala godstransporter med järnvägen, där frågeställningar som arbetet kommer att besvara är: Överväger fördelarna de nackdelar som finns med användningen av intermodala godstransporter på järnvägen? Samt hur ser framtiden ut för intermodala godstransporter på järnväg? För att besvara syftet har vi använt oss av kvalitativa metoder i form av intervjuer, där intervjufrågorna utformades utifrån semistrukturerade intervjuer. Det teoretiska ramverket är uppbyggt med hjälp av vetenskapliga artiklar och indelat i fyra aspekter som anses vara viktiga för kunder och deras val av transportslag vid transport av gods. LÄS MER

  2. 2. Ja, jag ville köpa den där tröjan – vad då, då? : En kvalitativ studie om faktorer vid köpbeslut av mode och kläder utifrån hållbar konsumtion, TikTok och marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Valéry Belvroy; Frida Johansson Blomberg; [2023]
    Nyckelord :consumer buying process; purchasing decisions; sustainable consumption; TikTok; marketing; platform logic; cognitive dissonans; attitude-behavior gap;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien undersöker hur marknadsföring på TikTok påverkar konsumenters köpbeslutsprocess och köpbeslut – med särskilt fokus på konsumtion av mode och kläder. Vidare vill den här studien klargöra för de faktorer som driver konsumenter att bryta sina uttalade värderingar och intentioner under köpbeslutsprocessen i förhållande till hållbarhetsaspekterna. LÄS MER

  3. 3. ”Fallerar den ena, fallerar den andra” : En studie av relationen mellan kulturell- och cybernetisk verksamhetsstyrning i Sparbanken Eken

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Rasmus Grönvall; Joakim Ek; [2023]
    Nyckelord :Management Control; Management Control Systems; Management Control Systems as a Package; Cultural Control; Cybernetic Control; Relationship; Symbiosis.; Verksamhetsstyrning; verksamhetsstyrsystem; verksamhetsstyrning som paket; kulturell styrning; cybernetisk styrning; relation; symbios.;

    Sammanfattning : Examensarbete (4FE18E), Civilekonomprogrammet – Controller, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö, VT 2023. Titel: ”Fallerar den ena, fallerar den andra” - En studie av relationen mellan kulturell- och cybernetisk verksamhetsstyrning i Sparbanken Eken Bakgrund och problem: Tidigare forskning har riktat fokus mot enskilda styrsystem och studerat dessa isolerade från varandra, något som bidragit till att ”antingen-eller-förhållanden” satt sin prägel och begränsat studiernas resultat. LÄS MER

  4. 4. Allting är bara tyg vi sätter på oss

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Melissa Abargil; Nicolina Gospic; Ida Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Gender-neutral fashion; advertising; marketing; gender; perceptions; consumer behavior; communication; Könsneutralt mode; reklam; marknadsföring; genus; uppfattningar; konsumentbeteende; kommunikation;

    Sammanfattning : I takt med det ökade intresset för könsneutralt mode har allt fler företag inkluderat könsneutrala modekollektioner i sina sortiment. Trots dessa framsteg visar modemarknaden fortfarande tydliga tecken på att vara präglad av könsbinaritet och traditionella könsnormer. LÄS MER

  5. 5. Konsumentens köpbeslut inom second-hand mode : En kvalitativ studie om motiv och upplevda risker vid second-hand konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nina Johansson; Nike Thanner; [2023]
    Nyckelord :Second-hand fashion; Sustainability; Consumption; Purchasing decisions; Means-end Chain Theory; Perceived risk; Responsibility; Focus group interview; Second-hand mode; Hållbarhet; Konsumtion; Köpbeslut; Teorin om Medel-Mål Kedjan; Upplevd risk; Ansvar; Fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka faktorer som påverkar konsumentens köpbeslut inom second-hand mode. Med tanke på hållbarhet och dess aktualitet så är det ett ämne som är intressant att forska vidare på. LÄS MER