Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Timeless or Tacky?” : En kvalitativ studie om tidlöst mode på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Isabella Sigurdson; Julia Högne; [2023]
    Nyckelord :timeless fashion; social media; trends; fashion; consumption; longevity.; tidlöst mode; sociala medier; trender; mode; konsumtion; långvarighet.;

    Sammanfattning : Uppsatsen utgår från den aktuella trenden tidlöst mode som utspelar sig på sociala medier, framförallt på Tiktok och Youtube. Modeindustrin har på grund av sociala medier förändrats avsevärt och har möjliggjort en ökad hastighet för förändringar och spridning av mode. LÄS MER

  2. 2. Om att höra ekon från modets värld -- och om att svara själv : konstruktionen av den ideala medelklasskvinnan mellan hemideologi och konsumtion i det sena 1800-talets Sverige

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Agnes Holmberg; [2023]
    Nyckelord :mode; genus; respektabilitet; ideal; kropp; moral; skönhet; hälsa; behag; kommodifierad kvinnlighet; medelklass; hemideologi; rådgivningslitteratur; modemagasin; History and Archaeology;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study how the ideal middle-class femininity was constructed through fashion in late 19th century Sweden. Fashion have often been studied through the construction of gender, but this study aspires to show how fashion history also can be enriched when combined with closely related fields such as history of the body and of women’s morality. LÄS MER

  3. 3. Det okönade modets kön : Hur unisexmode utmanar och upprätthåller könsmaktsordningen i mode

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Henric Wollmér-Persson; Pauline Lindborg; [2021]
    Nyckelord :unisex; fashion; gender; masculinity; femininity; androgyny; Judith Butler; semiotic image analysis; gender binarity; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The focus of this bachelor’s thesis is the phenomenon of unisex fashion and how it is portrayed in product images. The aim is to examine how unisex fashion is shaped by the binary gender system, as well as how it challenges it. LÄS MER

  4. 4. I enkelhetens tecken : En studie av modemagasinet Nyaste Pariser-moder 1915-1918

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Denise Öberg; [2020]
    Nyckelord :Fashion; fashion industry; WWI; World war I; fashion history; fashion magazines; fashion journalism; luxury; consumption; recession; Sweden; Mode; modeindustri; första världskriget; modehistoria; modemagazin; modejournalism; lyx; lyxkonsumtion; konsumtion; lågkonjunktur; Sverige;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen studerar innehållet i moderevyer från det svenska modemagasinet Nyaste Pariser-moder från och med 1915 till och med 1918. Syftet med undersökningen är att belysa modet under första världskriget genom att studera de avtryck som de oroliga tiderna och kriget lämnar i modet och förklara dessa förändringar i förhållande till modets sociala funktioner och förutsättningar. LÄS MER

  5. 5. Design för alla? En kvalitativ studie av modets påstådda demokratisering och konsumenters upplevda symboliska värde av H&Ms designsamarbeten.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Amanda Rognsvåg; Linda Finell; [2019]
    Nyckelord :H M; designer; consumer; collaboration; symbolic value; market; democratization konsument; samarbete; symboliskt värde; marknad; demokratisering; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor thesis is to examine consumers’ perceived symbolic value of H&M’s designer collaborations and if they consider the concept as a democratization of fashion. These collaborations are a part of a bigger and more complex development of the fashion industry. LÄS MER