Sökning: "monocultural and multicultural"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden monocultural and multicultural.

  1. 1. Finns det skillnader på religionsundervisning i det mångkulturella och monokulturella klassrummet? : Ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fride Nilsson; Samuel Folkesson; [2024]
    Nyckelord :inkludering; likvärdig utbildning; monokulturell; mångkulturalitet; normer; normkritiskt; värderingsfri;

    Sammanfattning : Dagens klassrum blir mer och mer mångkulturella, vilket betyder att vi som blivandelärare måste skapa kunskap om hur religionsundervisning kan bedrivas på ettinkluderande och värderingsfritt sätt. Syftet med texten är att genom kvalitativaintervjuer synliggöra de eventuella normer och skillnader som finns i det mångkulturellaoch det monokulturella klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Internationalisering i den svenska förskolan : En studie om förskollärares syn på Läroplan för förskolans mål om internationalisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Cecilia Al-Rufeye; [2022]
    Nyckelord :Intercultural; Internationalisation; Monoculture; Multicultural mission; Preschool teachers; Interkultur; Internationalisering; Monokultur; Mångkulturellt uppdrag; Pedagoger i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra förskollärares upfattning om Läroplan för förskolans (Skolverket, 2018) mål om internationalisering genom de diskurser som framträder utifrån deras texter. Syftet är vidare att genom deras texter och språkbruk analysera deras uppfattningar om hur de arbetar för att uppnå detta mål. LÄS MER

  3. 3. Konflikter i den fria leken : Fritidshemslärarnas syn på vad som orsakar att elever hamnar i konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola

    Författare :Soner Celebi Cetin; Annabell Izgi; [2022]
    Nyckelord :konflikt; fri lek; socialt samspel;

    Sammanfattning : In this study we will present what causes influence pupils in the after-school program to end up in conflicts. The aim of this study is to investigate after-school teachers' perceptions of why conflicts occur in the after-school program. For the collection of our empirical material we chose qualitative interviews. LÄS MER

  4. 4. Barns syn på deras tillvaro på fritidshemmet : En kvantitativ studie i hur pojkar och flickor upplever fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Cüneyt Ali Karakus; Kelley Björkroos; [2019]
    Nyckelord :boys; girls; after-school program; intersectionality; cognition; development; equality; pojkar; flickor; fritidshem; intersektionalitet; kognition; utveckling; jämlikhet;

    Sammanfattning : As of today, gender questions in Swedish schools is an emerging paradigm where pedagogues work with different kinds of methods in order to teach kids the importance of equality between the genders. However numerous studies and reports show that there is an asymmetrical balance in how boys and girls get differed based on group identity. LÄS MER

  5. 5. Mångfald i en monokulturell kontext: hur förhåller sig lärare till det?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Rebecka Nordin; [2017-11-08]
    Nyckelord :“Multicultural”; “Primary school”; “School”; “Diversity”; “Attitudes”; “Teachers attitudes”; “Immigrant”; “Monocultural classroom;

    Sammanfattning : Research on multiculturalism in homogenic schools appears to be a poorly codified phenomenon in the literature, hence the reason that founded the idea to dig deeper into the subject and to further challenge this research. Moreover, this empirical study aims to examine how middle school teachers are dealing with multiculturality in the school where the majority of the students are constituted by ethical Swedish pupils. LÄS MER