Sökning: "motverka främlingsfientlighet"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden motverka främlingsfientlighet.
1. Främlingsfientlighet i skolan : En kunskapsöversikt kring hur främlingsfientliga uttryck synliggörs och kan förebyggas i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt som har sin utgångspunkt i skolans arbete med främlingsfientlighet. Kunskapen som har sammanställts kan användas på alla skolnivåer. LÄS MER
2. Att motverka främlingsfientlighet som (samhällskunskaps)lärare : Lärares avväganden och handlingsstrategier som antirasistiska aktörer i ett mångkulturellt samhälle
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Skolan har ett uttalat anti-rasistiskt uppdrag som innebär att både arbeta aktivt förebyggande för demokratiska värderingar och att motverka alla former av kränkningar. Detta gäller för alla som verkar inom skolan, men samhällskunskapslärare har ett särskilt ansvar i och med ämnets historiska uppkomst och ämnesinnehåll. LÄS MER
3. Hur religionskunskapsämnet kan bidra till att motverka främlingsfientlighet i skolan och det större samhället
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Svenskämnet, skönlitteratur och värdegrundsarbete : En studie av svensklärares syn på och användning av skönlitterära texter för att motverka främlingsfientlighet och intolerans hos eleverna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilken attityd svensklärare har till att användaskönlitteratur i syfte att motverka främlingsfientlighet och intolerans. Studien diskuterarbegreppen främlingsfientlighet och intolerans och vilken relation de har till skolansvärdegrundsuppdrag. LÄS MER
5. Islamofobi i västvärlden - ett skolproblem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det följande arbetet är en kunskapsöversikt som ämnats åt att utforska vad forskning säger om hur man kan hantera och motverka islamofobi i skolsituationer. Frågan som utforskas är didaktiskt relevant och utformad på följande sätt: ”Hur kan man som lärare, enligt forskning, motverka islamofobi i skolsituationer?” Innan forskningen kring det didaktiska utforskas ges en kort inblick i hur islamofobi utvecklats i västvärlden under 2000-talet. LÄS MER