Sökning: "motverka främlingsfientlighet"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden motverka främlingsfientlighet.

  1. 1. Främlingsfientlighet i skolan : En kunskapsöversikt kring hur främlingsfientliga uttryck synliggörs och kan förebyggas i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabel Sablic; Besa Skenderi; [2022]
    Nyckelord :Främlingsfientlighet; religionsdidaktik; afrofobi; antiromanism; islamofobi; antisemitism;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt som har sin utgångspunkt i skolans arbete med främlingsfientlighet. Kunskapen som har sammanställts kan användas på alla skolnivåer. LÄS MER

  2. 2. Att motverka främlingsfientlighet som (samhällskunskaps)lärare : Lärares avväganden och handlingsstrategier som antirasistiska aktörer i ett mångkulturellt samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :anti-rasism; värdegrundsarbete; demokratiuppdrag; kränkningsfri skola;

    Sammanfattning : Skolan har ett uttalat anti-rasistiskt uppdrag som innebär att både arbeta aktivt förebyggande för demokratiska värderingar och att motverka alla former av kränkningar. Detta gäller för alla som verkar inom skolan, men samhällskunskapslärare har ett särskilt ansvar i och med ämnets historiska uppkomst och ämnesinnehåll. LÄS MER

  3. 3. Hur religionskunskapsämnet kan bidra till att motverka främlingsfientlighet i skolan och det större samhället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Lysholm; Josefine Ucar; [2022]
    Nyckelord :exkludering; främlingsfientlighet; fördomar; inkludering; pedagogik; religionsdidaktik; skola; tolerans; undervisning.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Svenskämnet, skönlitteratur och värdegrundsarbete : En studie av svensklärares syn på och användning av skönlitterära texter för att motverka främlingsfientlighet och intolerans hos eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emelie Poulsen; [2020]
    Nyckelord :Swedish; upper secondary school; fiction; xenophobia; intolerance; fundamental values; intercultural education; Svenska; gymnasieskolan; skönlitteratur; främlingsfientlighet; intolerans; värdegrund; interkulturell undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilken attityd svensklärare har till att användaskönlitteratur i syfte att motverka främlingsfientlighet och intolerans. Studien diskuterarbegreppen främlingsfientlighet och intolerans och vilken relation de har till skolansvärdegrundsuppdrag. LÄS MER

  5. 5. Islamofobi i västvärlden - ett skolproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mauritz Andersson; [2020]
    Nyckelord :främlingsfientlighet; islam; islamofobi; lärarstrategier; motverkan; muslimer; rasifiering; rasism; religiös tillhörighet; xenofobi; öppenhet; värderingar;

    Sammanfattning : Det följande arbetet är en kunskapsöversikt som ämnats åt att utforska vad forskning säger om hur man kan hantera och motverka islamofobi i skolsituationer. Frågan som utforskas är didaktiskt relevant och utformad på följande sätt: ”Hur kan man som lärare, enligt forskning, motverka islamofobi i skolsituationer?” Innan forskningen kring det didaktiska utforskas ges en kort inblick i hur islamofobi utvecklats i västvärlden under 2000-talet. LÄS MER