Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Musik i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jimmy Marcus Sjöstrand; Mattias Manne; Mikael Nyborg; [2023-10-19]
    Nyckelord :identitetsskapande; hälsa; musik; ramfaktorer; fritidshem; lärare i fritidshem; musicking; socialkonstruktionism; didaktik; musikdidaktik;

    Sammanfattning : Musikens roll i fritidshemmet är generellt sett ett område där det finns en betydligt liten mängd forskning om hur musik används inom fritidshemmets kontext. Syftet med vår studie är att undersöka hur musikundervisning konstrueras i fritidshem i ett didaktiskt perspektiv, enligt grundlärare i fritidshem med inriktning musik. LÄS MER

  2. 2. Tradition och förändring i Kökars musiklandskap : en etnografisk studie av uppvisande- och deltagande musikande kring Kökarveckan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Jasmine Aavaranta Hansén; [2023]
    Nyckelord :artistic citizenship; Kokar; participatory music making; island studies; ethnomusicology; Åland; Kökar; musiketnologi; finlandssvensk; artistic citizenship; musikande; spelmansmusik; skärgård; öighet; participato ry music making;

    Sammanfattning : The island of Kökar, located in the outer archipelago of the Åland islands of Scandinavia, is traditionally a society known for its rich culture connected to the living tradition of traditional folk music. In media the island is portrayed as The island of Fiddles. LÄS MER

  3. 3. Musikspår : En studie av musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Johanna Björkqvist; [2023]
    Nyckelord :Listening; musicking; meaning-making; preschool; Lyssnande; musicking; meningsskapande; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien tar avstamp från min yrkeserfarenhet från då musik spelas upp i en förskolekontext. Studiens syfte är att undersöka om och hur uppspelad musik i förskolan kan beskrivas som meningsskapande aktivitet. LÄS MER

  4. 4. Musicking i fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete om att lyfta fram musiken i fritidshemmet och öka samverkan med musikämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Larsson; [2023]
    Nyckelord :Musik; Fritidshem; Musicking; Samverkan; Inspiration; Social tillhörighet; Populärkultur;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet var att lyfta fram musik som en naturlig del av fritidshemmets undervisning och att utveckla en samverkan mellan lärarna i fritidshemmet och musikläraren i skolan. Arbetet utgick från aktionsforskning samt Comprehensive Musicianship som metoder och presenterades utifrån följande steg; nulägesanalys, tidigare forskning, teoretiska begrepp, planering och genomförande avaktioner. LÄS MER

  5. 5. Intergroup contact beyond borders and trauma : A case study of the Jerusalem Youth Chorus

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Hugo Valentin-centrum

    Författare :Alexandra Merguerian; [2023]
    Nyckelord :Intergroup contact; desecuritization; social identity; chosen trauma; musicking; intergroup dialogue; Israel; Jerusalem Youth Chorus;

    Sammanfattning : This thesis contributes to the literature on intergroup contact by exploring the long-term impact of grassroots efforts on members of majority and minority groups involved in an intractable conflict. In such circumstances, the conflict parties’ existential survival is perceived to be at stake, which results in salient group boundaries magnified by competing memories of collective trauma. LÄS MER