Sökning: "narratologi person"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden narratologi person.
1. "Every second was significant, etched in my mind" : Narrativ tid i Stephenie Meyers Twilight
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : My thesis attempts to answer the question of how narrative time is portrayed in Stephenie Meyer’s Twilight (2005). To examine this, I have chosen to utilize Gérard Genette’s use of the concepts order, duration, and frequency. These concepts are mainly taken from Genette’s Narrative Discourse: An Essay in Method (1980). LÄS MER
2. Den opålitliga berättaren : Narrativ analys av Dr. Jekyll och Mr. Hyde
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att göra en berättarteknisk analys av olika konflikter i Dr. Jekyll and Mr. Hyde av Robert L. Stevenson. LÄS MER
3. Att läsa om utanförskap för att förstå tillhörighet : Om intersektionalitet och självbiografiska romaner om adoption i skolans värdegrundsarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Denna uppsats är en textnära läsning av Gul utanpå (Lundberg, 2013), en självbiografisk roman om Patrik Lundberg som är adopterad från Korea till Sverige. I sin berättelse om resan tillbaka till födelselandet ger han en berörande skildring av hur det är att upptäcka sina rötter. LÄS MER
4. Datorer och mobiltelefoner i bilderböcker och verklighet : En narratologisk bilderboksanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta är en litteraturstudie som syftar till att synliggöra hur modern teknik så som mobiltelefoner och olika datorer gestaltas i bilderböcker i relation till hur teknik används i verkligheten. Flertalet bilderböckers olika sätt att skildra denna moderna teknik, i person och miljöskildring och som verktyg för fantastiska portar mellan olika världar analyseras och diskuteras utifrån hur användandet ser ut i verkligheten i dagens samhälle. LÄS MER
5. Jakten på det stora fyndet - En studie om emotionell varumärkesförmedling genom yrkessåpor
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Forskare hävdar att framtidens konsumenter inte kommer att köpa produkter utan istället livsstilar, historier, upplevelser samt de känslor produkterna uttrycker. När relationen mellan konsumtion och identitet blir allt starkare och konsumenter i allt större utsträckning söker en mening genom sitt konsumerande, ställs således nya krav på företag och sättet de förmedlar sina varumärken. LÄS MER