Sökning: "nationella prov åk 3"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden nationella prov åk 3.

  1. 1. Inverkan av utformingen av kamratrespons på måluppfyllelse och motivation att läsa biologi i högstadiet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Veronika Areskoug; Mikael Ahlroth; [2021]
    Nyckelord :Peer review; formative feedback; proximal development zone; classroom instructions; biology; experimental design; middle school; motivation; merit goals; Kamratrespons; formativ bedömning; proximal utvecklingszon; klassrum instruktioner; biologi; utforma en undersökning; högstadiet; motivation; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur instruktionernas utformning inför deltagande i en kamratrespons påverkar högstadieelevers motivation att lära sig samt måluppfyllelse av kunskapskravet att utforma egen undersökning i ämnet biologi. Efter en kort genomgång av hur en egen undersökning ska utformas fick eleverna från tre åk 7 klasser och två åk 8 klasser i uppgift att utforma en egen undersökning i ämnet biologi. LÄS MER

  2. 2. Nationella prov + läromedel + förmågor = Sant?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Sanna Johansson; Sofia Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att genom att analysera läromedel och nationella prov belysa hur ett läromedel och nationella proven i svenska årskurs 3 förhåller sig till läroplanens formuleringar om förmågor i svenskämnet för årskurs 3. Vidare har studien syftat till att undersöka huruvida samstämmighet eller avsaknad av samstämmighet återfinns mellan läroplanen i svenska årskurs 3, nationella prov och läromedel. LÄS MER

  3. 3. Om man inte klarar sig får man mer hjälp : Fyra elevers uppfattning om matematik och nationella prov i åk 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Lotta Dahlberg; [2015]
    Nyckelord :matematikresultat; matematiksvårigheter; matematikprov; yngre elever nationella prov;

    Sammanfattning : Abstract The intension with this paper was to describe the understanding students in third grade had about mathematics and how these students, based on their previous mathematics experiences, apprehend the coming national tests in mathematics. After the test period the student was interviewed on how they experienced their participation in the test. LÄS MER

  4. 4. Nationella proven i matematik i årskurs 3. Ett verktyg eller en hyllvärmare? En kvalitativ och kvantitativ studie av på vilket sätt lärarna i åk 4-6 använder sig av resultaten från de nationella proven i matematik i åk 3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Hedén; [2014-03-27]
    Nyckelord :nationella prov; elever i behov av särskilt stöd; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka om och på vilket sätt lä-rare/speciallärare/specialpedagoger i skolår 4-6 använder sig av resultaten från de nationella proven i matematik i årskurs tre i sin undervisning. Studiens syfte var också att ta reda på hur stödet är organiserat för de elever som inte uppnådde godkänt resultat på proven samt hur pedagogerna önskar att stödet ska se ut. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer i matematikundervisningens utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Thuvesson; Viveka Paulcén; [2014]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; matematikundervisning; matematikutveckling; nationella prov i matematik; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Sammanfattning/AbstractPaulcén, Viveka och Thuvesson, Johanna (2014) Framgångsfaktorer i matematikundervisningens utvecklingsarbete - Hur skolor arbetar med att vända ett underkänt resultat i åk 3 till ett godkänt betyg på nationella proven i matematik i åk 6 (Success Factors for Developing Mathematical Education)Speciallärarprogrammet - matematikutvecklingSkolutveckling och ledarskapLärande och samhälleMalmö HögskolaProblemområdeVårt arbete undersöker hur läraren, lärmiljön, elevhälsa och skolans styrning påverkar elevens möjligheter från att vara underkänd till att nå målen i matematik.Syfte och preciserade frågeställningarSyftet med vår undersökning var att se om vi kunde hitta mönster gällande framgångsfaktorer i matematikundervisning för elever som i åk 3 varit underkända på nationellt prov i matematik men som i åk 6 minst nådde provbetyget E. LÄS MER