Sökning: "matematikprov"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet matematikprov.
1. Elevers användning av olika representationsformer i skriftlig matematisk kommunikation : - En riktad kvalitativ innehållsanalys av elevlösningar i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Forskning visar att representation och skriftlig kommunikation är två viktiga komponenter i utvecklingen av elevers matematiska förmåga. Denna studie avser att öka kunskapen om elevers användning av olika representationsformer i deras skriftliga kommunikation i matematik på gymnasieskolan. LÄS MER
2. Räkna med fokus! : En experimentiell studie om mindfulnessmeditations påverkan på elevers prestation på och upplevelse av matematikprov i årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Forskning har fått fram lovande resultat för att mindfulness kan vara ett framgångsrikt verktyg att implementera i skolan. Mindfulness-baserade skolinterventioner är ett område som har fått stor uppmärksamhet de senaste tio åren men sett ur ett vetenskapligt perspektiv, är studierna angående MBSI få. LÄS MER
3. Slarvfel på matematikprov: Gymnasielärares erfarenheter av slarvfel och bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Slarvfel är ett vanligt begrepp inom matematikundervisningen i Sverige. Däremot finns det inga tydliga riktlinjer kring hur lärarna ska förhålla sig till fenomenet. Om lärare ser och bedömer slarvfel olika kan det finnas en risk för att bedömningen inte är likvärdig. LÄS MER
4. Elevers förändrade prestationer i matematik ur ett lärarperspektiv : En intervjustudie om sex lärares syn på elevers förändrade prestationer i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Matematik är ett av kärnämnena i grundskolan och att behärska matematik är av stor betydelse för varje elev och för samhället i stort. I internationella matematikprov så har svenska elever presterat sämre på senare år jämfört med tidigt 2000-tal, även med hänsyn tagen till en uppåtgående trend de senaste tio åren. LÄS MER
5. Bilden som språkmedierande verktyg i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie undersöker huruvida språkmedierande bilder i matematiska textuppgifter kan ha effekt på elevers resultat. De teorier vilka ligger till grund för studien är språkteorin Dual Coding Theory och den psykologiska teorin Cognitive Load Theory.. LÄS MER