Sökning: "naturen som redskap"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden naturen som redskap.

  1. 1. Elevers röster om utomhusundervisning i årskurs 6 : -     Inställning, lärande och argument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Shams Ismail; Rana Zaki; [2023]
    Nyckelord :elevperspektiv; learning by doing; naturorienterande ämnena; NO-ämnena; pragmatiska perspektivet; utomhuslektioner; utomhuspedagogik; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Inom grundlärarprogrammet lyfts det fram att gjorda erfarenheter och upptäckter är viktiga komplement till elevers lärande. Utomhuspedagogik är ett pedagogiskt förhållningssätt som grundar sig i Deweys pragmatiska teori. LÄS MER

  2. 2. To clear-cut or not to clear-cut; Cost-benefit analyses of post-fire management approaches in the Ljusdal fire-complex

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Bella Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :Clear-cut forestry; Continous cover forestry; Nature reserve; Cost-benefit analysis; Wildfires; Sweden; Ljusdal; Post-fire management; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Wildfires causes natural disturbances to ecosystems which can have potentially damaging results for ecosystem services and economic income from timber production. The post-fire management approach can be essential for the environmental work regarding the recovery of ecosystems and maintaining ecosystem services. LÄS MER

  3. 3. Idylliska lögner och sanningar om idyllen : Ett ekokritiskt perspektiv på Vladimir Nabokovs Lolita

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Kajsa Örneke; [2021]
    Nyckelord :Vladimir Nabokov; Lolita; Ecocriticism; Nature; Pastoral; American Suburb; Pedophilia; Vladimir Nabokov; Lolita; Ekokritik; Natur; Pastoral; Amerikanska förorten; Pedofili;

    Sammanfattning : In this essay, I analyze Vladimir Nabokov's novel Lolita from an ecocritical perspective. I try as far as possible to ignore the pedophile theme and instead focus on the thematic environment: nature, places and language. LÄS MER

  4. 4. Hur begreppet ”enkla kemiska processer” tolkas i förskolan : En intervjustudie med förskollärare och barnskötare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Carolina Olsson; Emelie Strandberg; [2021]
    Nyckelord :Chemistry; interpretations; preschool; preschool staff; simple chemical processes; Enkla kemiska processer; förskola; förskolepersonal; kemi; tolkningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskapen om vilken innebörd läroplansbegreppet ”enkla kemiska processer” fått i förskolans naturvetenskapliga undervisning. Empirin samlades in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer av förskolepersonal, fördelat på sex förskollärare och fyra barnskötare. LÄS MER

  5. 5. Film för konstens skull : kvantitativ och kvalitativ undersökning i Svenska Filminstitutets filmhandledningar i förhållande till svenskämnets filmkunskap

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johan Malmgren; [2021]
    Nyckelord :didaktisk teori; filmteori; vidgat textbegrepp; multimodalitet; literacy; filmhandledningar; Svenska filminstitutet; filmdidaktik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna studie avser studera de prioriteringar Svenska Filminstitutet framlägger i sitt handledningsmaterial för lärare och vad det betyder för filmens roll i svenskämnet och synen på film i skolan i helhet. Detta görs via två metoder där den första studerar ett stort urval av studiematerial och den andra gör närläsning på ett mindre urval. LÄS MER