Sökning: "naturen som redskap"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden naturen som redskap.
1. Elevers röster om utomhusundervisning i årskurs 6 : - Inställning, lärande och argument
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Inom grundlärarprogrammet lyfts det fram att gjorda erfarenheter och upptäckter är viktiga komplement till elevers lärande. Utomhuspedagogik är ett pedagogiskt förhållningssätt som grundar sig i Deweys pragmatiska teori. LÄS MER
2. To clear-cut or not to clear-cut; Cost-benefit analyses of post-fire management approaches in the Ljusdal fire-complex
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)Sammanfattning : Wildfires causes natural disturbances to ecosystems which can have potentially damaging results for ecosystem services and economic income from timber production. The post-fire management approach can be essential for the environmental work regarding the recovery of ecosystems and maintaining ecosystem services. LÄS MER
3. Idylliska lögner och sanningar om idyllen : Ett ekokritiskt perspektiv på Vladimir Nabokovs Lolita
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : In this essay, I analyze Vladimir Nabokov's novel Lolita from an ecocritical perspective. I try as far as possible to ignore the pedophile theme and instead focus on the thematic environment: nature, places and language. LÄS MER
4. Hur begreppet ”enkla kemiska processer” tolkas i förskolan : En intervjustudie med förskollärare och barnskötare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskapen om vilken innebörd läroplansbegreppet ”enkla kemiska processer” fått i förskolans naturvetenskapliga undervisning. Empirin samlades in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer av förskolepersonal, fördelat på sex förskollärare och fyra barnskötare. LÄS MER
5. Film för konstens skull : kvantitativ och kvalitativ undersökning i Svenska Filminstitutets filmhandledningar i förhållande till svenskämnets filmkunskap
Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Denna studie avser studera de prioriteringar Svenska Filminstitutet framlägger i sitt handledningsmaterial för lärare och vad det betyder för filmens roll i svenskämnet och synen på film i skolan i helhet. Detta görs via två metoder där den första studerar ett stort urval av studiematerial och den andra gör närläsning på ett mindre urval. LÄS MER