Sökning: "nyanlända hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden nyanlända hälsa.

  1. 1. Idrottsundervisning på språkintroduktionsprogrammet : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser av att undervisa nyanlända elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Mattsson; Astrid Herminge; [2024]
    Nyckelord :language introduction; physical education; physical education teacher; heterogeneity; newly arrived; context; approach; co-existence; co-operation; språkintroduktion; idrottsundervisning; idrottslärare; heterogenitet; nyanlända; sammanhang; förhållningssätt; sam-varo; sam-verkan;

    Sammanfattning : The present study deals with teachers' experiences and perceptions of physical education for newly arrived students at the language introduction programme. The study's questions deal with what the teachers see as central to the teaching of physical education and health at language introduction, as well as what challenges and opportunities they highlight in relation to the teaching. LÄS MER

  2. 2. Mötet mellan idrott och hälsa och nyanlända ukrainska elever : En kvalitativ undersökning om idrott och hälsas möjligheter i mötet med nyanlända ukrainska elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oskar Nilsson; Elin Nordwall; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; integration; ukrainska elever; nyanlända; etnicitet; mångkulturella parken; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsen syftar till att kvalitativt utforska och diskutera rollen idrott och hälsa ämnet har för nyanlända ukrainska elever och hur inkluderingsarbetet gestaltas i skolan utifrån idrottslärares perspektiv. Forskningsfrågorna var A) Vilka framstående möjligheter och begränsningar har ämnet idrott och hälsa i mötet med nyanlända ukrainska elever? B) Vilka nyckelaspekter framställer idrottslärarna i inkluderingsarbetet med de nyanlända ukrainska eleverna?  Metod Datainsamlingen genomfördes via sex semistrukturerade intervjuer med idrott och hälsa lärare som erhöll erfarenhet av att undervisa nyanlända ukrainska elever. LÄS MER

  3. 3. ”Det kommer bli svårt att nå de högsta betygen, för språket kommer sätta hinder” : Lärare och nyanlända elever om språkliga utmaningar i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Erik Palmgren; Max Ahlin; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända elever; idrott och hälsa; pedagogiska strategier; språkliga barriärer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärare och nyanlända elevers upplevelser av olika strategier för att möta språkliga utmaningar i ämnet idrott och hälsa på högstadiet. Studien har genomförts med intervjuer med tre idrott och hälsa-lärare samt enkäter som nyanlända elever har besvarat. LÄS MER

  4. 4. Anställningsbarhet: Nyanländas hinder och möjligheter på den svenska arbetsmarknaden : En kvalitativ studie om nyanländas anställningsbarhet på den svenska arbetsmarknaden utifrån ett jobbcoachperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Julia Jeppsson; Emil Oskarsson; [2022]
    Nyckelord :job coach; newcomers; employability; labour market; establishment; otherism’.; jobbcoach; nyanlända; anställningsbarhet; arbetsmarknad; etablering; andrafiering.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur jobbcoacher framställer nyanländas anställningsbarhet och utsatta position på den svenska arbetsmarknaden. Genom en socialkonstruktivistiskt ansats och kvalitativ metod, har vi intervjuat sju jobbcoacher om deras framställning av nyanländas anställningsbarhet. LÄS MER

  5. 5. Lärares beskrivningar av läsinlärning för nyanlända och icke nyanlända elever i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Höglander; [2022]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; läsinlärning; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med läsinlärning i årskurs 1 och vilka utmaningar de möter. Samt hur de arbetar med läsinlärningen och läsförståelsen i årskurs 1 med nyanlända elever i det gemensamma svenskklassrummet. LÄS MER