Sökning: "omsätta i praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden omsätta i praktik.

  1. 1. Hållbarhetsstyrning - från strategi till praktik : En fallstudie om ett företags styrning av hållbarhetsstrategin och styrningens genomslag hos mottagarna i praktiken

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Karlsson Godvik; Vilma Henriksson; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhetsstyrning; Hållbarhetsstrategi; Ekonomistyrning; Levers of Control; Strategiska aktiviteter;

    Sammanfattning : Det finns flera incitament för företag att implementera en hållbarhetsstrategi. Styrning är ett verktyg för att implementera en strategi, då styrning kan förvandla intentioner till handlingar i praktiken. LÄS MER

  2. 2. Att förmedla kunskap genom ombud : En studie om faktorer som påverkar kunskapsutbyte och praktisk tillämpning i vårdarbete

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Katarina Madehall; [2022]
    Nyckelord :Infartsresurs; BHK-resurs; ombud; patientsäkerhet; nätverk; lärande i arbetet; rutiner; omsätta i praktik; reflektion;

    Sammanfattning : Sjukvården i regionen arbetar med att förbättra patientsäkerheten inom olika områden med hjälp av resurser/ombud som finns i verksamheterna. Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer som underlättar respektive hindrar införandet av förbättrade rutiner via reurser/ombud på vårdavdelningar inom sjukhusvård. LÄS MER

  3. 3. Omsätta styrdokument : En kvalitativ studie om hur förskollärare omsätter styrdokument i relation till barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Felicia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskollärare; inkludering; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några förskollärare omsätter styrdokument i verksamheten i relation till barn i behov av särskilt stöd. För att besvara studiens syfte och frågeställningar genomfördes kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare som har tidigare kunskap och erfarenhet av att arbeta med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Att utbilda i och genom demokrati i samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur ämneslärare utbildar i och genom demokrati på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Axel Petersson; [2022]
    Nyckelord :utbildning i demokrati; utbildning genom demokrati; samhällskunskap; Robert Dahl;

    Sammanfattning : I den rådande läroplanen för gymnasieskolan står framskrivet att undervisningen skall ske genom demokratiska arbetsmetoder (Skolverket 2011a), det vill säga att undervisningen skall ske genom demokrati. Samtidigt står det framskrivet i ämnesplanen för samhällskunskap på gymnasiet att innehållet i undervisningen skall bestå av demokrati (Skolverket 2011b), det vill säga att undervisningen skall vara i demokrati. LÄS MER

  5. 5. Fungerar bedömningsstödet i svenska för åk 1 som ett stöd för lärare att utveckla undervisningen? : En studie om lärares uppfattningar om sin förmåga att analysera resultat och omsätta det i sin praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Thunell; [2022]
    Nyckelord :fenomen; fenomenografisk; didaktik; bedömning; bedömningsstöd; analys; resultatanalys;

    Sammanfattning : I följande studie förklaras och motiverars intresset utifrån ett visst samhälleligt perspektiv, undervisning i läsinlärning i årskurs 1 med en didaktisk aspekt. En uppfattning beskrivs att det har skett en svag utveckling av läsundervisningen och att denna skett först de senaste åren då skolan brottats med mångåriga traditioner och vanor. LÄS MER