Sökning: "pedagogisk kartläggning på individnivå"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden pedagogisk kartläggning på individnivå.

  1. 1. Specialpedagogens arbetsuppgifter Handledning, kartläggning och pedagogisk utredning

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alma Poljo Keric; Annalena Johansen; [2020]
    Nyckelord :handledning; kartläggning; pedagogisk utredning; profession; specialpedagog;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractJohansen, Annalena och Keric Poljo, Alma (2020). Specialpedagogens arbetsuppgifter. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Elevbeskrivningar i pedagogiska utredningar : Att göra en synvända!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Dahné-Branting; Anette Olsson; [2018]
    Nyckelord :Pedagogical investigation; pedagogical mapping; perspectives on special education; inclusion; pupils differences; Pedagogisk utredning; pedagogisk kartläggning; specialpedagogiska perspektiv; inkludering; elevers olikheter;

    Sammanfattning : Enligt svensk skolas styrdokument ska pedagogiska utredningar syfta till att ge en helhetsbild av elevers skolsituation på skol-, grupp-och individnivå. Denna kvalitativa textstudie avser söka förståelse för hur elever beskrivs i pedagogiska utredningar med hjälp av systemteoretiska tankegångar och specialpedagogiska perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Lärarens roll i och erfarenhet kring pedagogisk utredning : - då elever i behov av särskilt stöd i grundskolan är föremål för utredning för mottagande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Nisserud; Keti Bodur; [2016]
    Nyckelord :Pedagogisk utredning; pedagogisk kartläggning; pedagogisk bedömning; grundsärskola; utvecklingsstörning; specialpedagogik; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och analysera lärarens roll i och erfarenhet kring arbetet med pedagogiska utredningar, då elever i behov av särskilt stöd i grundskolan är föremål för utredning för mottagande i grundsärskolan. Studien ämnade beskriva och analysera lärarnas erfarenheter av att skriva pedagogiska utredningar utifrån organisations-, grupp- och individnivå på de utvalda grundskolorna. LÄS MER

  4. 4. Kategoriskt och relationellt perspektiv. En fenomenografisk studie av fyra specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Victoria Fridbrandt; [2015-10-19]
    Nyckelord :specialpedagog; läs- och skrivutveckling; läs- och skrivundervisning; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling för att urskilja ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv samt för att belysa hur deras uppfattningar harmonierar med, inom forskningsfältet, dokumenterade framgångsfaktorer. Frågeställningar: • Hur uppfattar specialpedagogerna sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling på skol-, grupp- och individnivå? • Vad i uppfattningarna kan kopplats till ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv? Teori: Ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv (Persson, 2011) på specialpedagogik utgör den teoretiska utgångspunkten i studien. LÄS MER

  5. 5. Övergång till och undervisning i kommunikationsskola - En kvalitativ studie om undervisning av elever med grav språkstörning ur ett lärar-, logoped- och inkluderingsperspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Najah Obeid; [2015]
    Nyckelord :Grav språkstörning; Inkludering; Kommunikationsskola; Kompensatoriskt förhållningssätt; Kvalitativ studie; Logopedbehandling; Skolverksamhet; Sociokulturellt perspektiv; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktObeid, Najah (2015). Övergång till och undervisning i kommunikationsskola - En kvalitativ studie om undervisning av elever med grav språkstörning ur ett lärar-, logoped- och inkluderingsperspektiv. LÄS MER