Sökning: "perspektiv på skolan som organisation"
Visar resultat 1 - 5 av 209 uppsatser innehållade orden perspektiv på skolan som organisation.
1. Resiliens hos elever med ADHD : En undersökning av stress, risk- och skyddsfaktorer på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ekström, Tove och Wiking, Maria (2023). Resiliens hos elever med ADHD – med fokus på stress, risk- och skyddsfaktorer på högstadiet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Specialpedagogen som spindeln i nätet : En studie av stadieövergångar för elever med åtgärdsprogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under en elevs skolgång sker vanligtvis sex stadieövergångar vilket oftast innebär förändringarav olika slag. För elever med åtgärdsprogram kan detta utgöra en extra belastning. LÄS MER
3. Ett uppdrag i skottlinjen! : Rektorers perspektiv på specialpedagogens roll och uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Forskning visar att det specialpedagogiska uppdraget är otydligt och att detta leder till problematik kopplad till specialpedagogens roll och uppdrag. Orsakerna till detta framstår i forskningen vara frånvaron av en formell uppdragsbeskrivning och därav också ett explicit juridiskt mandat. LÄS MER
4. Development of a waste sorting system in Morrumbene, Mozambique : Exploring how to engage a community in waste sorting
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : This abstract presents a Master’s Thesis in Industrial Design Engineering conducted on behalf of Project Vita, a non-profit organisation working in Morrumbene, Mozambique. The aim of the project was to develop an implementable waste sorting system that would align with the customs of the community and serve as a foundation for a more advanced solid waste management system. LÄS MER
5. Medel och ändamål : Om ämnesintegrerad undervisning, med musikaliska förtecken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Skolan har enligt läroplanen ansvar för att eleverna inhämtar och utvecklar kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Det innebär bland annat att ge eleverna överblick och sammanhang genom att anlägga övergripande perspektiv och samordna olika ämnesområden så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet (Skolverket, 2022a). LÄS MER