Sökning: "phenomenographical approach"
Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden phenomenographical approach.
11. Teknikämnets bortglömda formuleringar : En fenomenografisk analys av lärares och elevers uppfattningar om genusrelaterad undervisning på grundskole- och gymnasienivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Detta examensarbete undersöker uppfattningar som finns hos lärare och elever kring fenomenet ”Skolverkets lydelser kring genus i teknikämnet på grundskolan och gymnasieskolan”. En fenomenografisk ansats har använts som teoretiskt ramverk och datainsamling har utförts på en grundskola och en gymnasieskola. LÄS MER
12. Digitala eller analoga läromedel i matematik : En fenomenografisk studie om högstadieelevers uppfattningar av digitala läromedel jämfört med analoga i matematik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Digitaliseringen i svensk skola är en process som pågått under lång tid och från höstterminen 2017 finns nya skrivningar i läro-, kurs- och ämnesplaner om förstärkt digital kompetens (Skolverket, 2017). Kommuner satsar på att ge varje elev ett digitalt hjälpmedel i form av en bärbar dator eller lärplatta. LÄS MER
13. Pedagogers inställning till läroplanens betydelse under utevistelsen. : En studie om läroplanens betydelse i utevistelsen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The purpose of the study is to learn more about the ways preschool teachers´ identify outdoor activities linked to the curriculum. There is also an interest to understand the preschool teacher role in the outdoor environment and children’s learning processes. LÄS MER
14. Föra och följa matematiska resonemang : En fenomenografisk studie kring lärares uppfattningar av undervisning som utvecklar elevernas förmåga att resonera muntligt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Vikten av kommunikation och resonemang i undervisningen kan tydligt utläsas i den svenska kursplanen för matematik. Studiens syfte är att synliggöra lärares uppfattningar av undervisning som ger eleverna i årskurs 4–6 möjlighet att utveckla den muntliga förmågan att föra och följa matematiska resonemang. LÄS MER
15. "Det viktiga är ju att man tror att dom kan" : En fenomenografisk studie av lärares uppfattningar av läsundervisning på träningsskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva variationer av lärarnas uppfattningar om läsundervisning i grundsärskolan. Den valda metoden för studien är fenomenografi. En fenomenografisk studie beskriver hur människor uppfattar ett fenomen i sin miljö. LÄS MER