Sökning: "phenomenographical approach"

Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden phenomenographical approach.

  1. 11. Teknikämnets bortglömda formuleringar : En fenomenografisk analys av lärares och elevers uppfattningar om genusrelaterad undervisning på grundskole- och gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Lisa Erkstam; Andreas Lindgren; [2018]
    Nyckelord :education; elementary school; gender; students; Swedish National Agency for Education; teachers; technology; upper secondary school; elever; genus; grundskola; gymnasieskola; lärare; Skolverket; teknik; undervisning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker uppfattningar som finns hos lärare och elever kring fenomenet ”Skolverkets lydelser kring genus i teknikämnet på grundskolan och gymnasieskolan”. En fenomenografisk ansats har använts som teoretiskt ramverk och datainsamling har utförts på en grundskola och en gymnasieskola. LÄS MER

  2. 12. Digitala eller analoga läromedel i matematik : En fenomenografisk studie om högstadieelevers uppfattningar av digitala läromedel jämfört med analoga i matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Malmqvist; [2018]
    Nyckelord :Digital teaching materials; analogue teaching materials; digitizing; one-to-one; phenomenography; Digitala läromedel; analoga läromedel; digitalisering; en-till-en; fenomenografi;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i svensk skola är en process som pågått under lång tid och från höstterminen 2017 finns nya skrivningar i läro-, kurs- och ämnesplaner om förstärkt digital kompetens (Skolverket, 2017). Kommuner satsar på att ge varje elev ett digitalt hjälpmedel i form av en bärbar dator eller lärplatta. LÄS MER

  3. 13. Pedagogers inställning till läroplanens betydelse under utevistelsen. : En studie om läroplanens betydelse i utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sandra Ekeroth; [2018]
    Nyckelord :Outdoor environment; curriculum; preschool; learning; phenomenography; group interview; Utemiljö; läroplan; förskola; lärande; fenomenografi; gruppintervju;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to learn more about the ways preschool teachers´ identify outdoor activities linked to the curriculum. There is also an interest to understand the preschool teacher role in the outdoor environment and children’s learning processes. LÄS MER

  4. 14. Föra och följa matematiska resonemang : En fenomenografisk studie kring lärares uppfattningar av undervisning som utvecklar elevernas förmåga att resonera muntligt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Nelson; [2018]
    Nyckelord :fenomenografi; undervisning; resonemang; samtal; stöttning;

    Sammanfattning : Vikten av kommunikation och resonemang i undervisningen kan tydligt utläsas i den svenska kursplanen för matematik. Studiens syfte är att synliggöra lärares uppfattningar av undervisning som ger eleverna i årskurs 4–6 möjlighet att utveckla den muntliga förmågan att föra och följa matematiska resonemang. LÄS MER

  5. 15. "Det viktiga är ju att man tror att dom kan" : En fenomenografisk studie av lärares uppfattningar av läsundervisning på träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Annika Ehlin; [2017]
    Nyckelord :Intellectual disability; early reading development; reading instruction; compusory school for pupils with learning disabilities; teacher perceptions; phenomenography; Utvecklingsstörning; tidig läsutveckling; läsundervisning; grundsärskola; lärares uppfattningar; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva variationer av lärarnas uppfattningar om läsundervisning i grundsärskolan. Den valda metoden för studien är fenomenografi. En fenomenografisk studie beskriver hur människor uppfattar ett fenomen i sin miljö. LÄS MER