Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. 'No house can be built without foundation' : A phenomenographic study around the making of Choreography in HipHop

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Jutta Sulkala; [2023]
    Nyckelord :Choreography; Freestyle; Hip-Hop; African diaspora; Pedagogy; Koreografi; Freestyle; Hip-Hop; Afrikansk diaspora; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate perceptions of Hip-Hop choreography and Hip-Hop choreography’s relation to freestyle. In order to accomplish that purpose, three dance artists were interviewed and a phenomenographical approach was used. LÄS MER

  2. 2. Att leda SYV inom vuxenutbildningen : En fenomenografisk studie om rektorers uppfattningar om ledarskapet vid organisering av studie- och yrkesvägledningen inom vuxenutbildningen

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Saqib Sandhu; [2022]
    Nyckelord :guidance counselling; principal; leadership; organizing; perception; adult education; studie- och yrkesvägledning; rektor; ledarskap; organisering; uppfattning; vuxenutbildningen;

    Sammanfattning : The guidance counselling within the adult education in Sweden is lacking in a wide range of qualitative measures. The aim was therefore to examine how principals perceive their leadership whilst organizing guidance counselling within the adult education. LÄS MER

  3. 3. Kvalitativ studie av förskolebarns uppfattningar och känslor kring miljöproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Stålnäbb; Karin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :children; phenomenography; emotions; environmental problems; percep-tions; barn; fenomenografi; känslor; miljöproblem; uppfattningar;

    Sammanfattning : Dagens barn lever i en värld präglad av många stora miljöproblem. Det är dock viktigt att barn ges en positiv framtidstro. Studiens syfte är därför att beskriva förskolebarns olika uppfattningar, tankar och känslor kring miljöproblem. Vi har utgått från kvalitativa intervjuer, som filmats, med 16 barn i åldern fyra till sex år. LÄS MER

  4. 4. Skit i boken! Var ÄR lupparna? : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar av utomhuspedagogik

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Arildsson; Anna Viberg Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; outdoor pedagogy; teachers’ perception; outdoor teaching; Förskola; utomhuspedagogik; pedagogers uppfattningar; lärande utomhus;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to analyze how preschool teachers in seven preschools from different pedagogical perspectives in Sweden think about outdoor pedagogy and whether their perspectives influence their work and how they teach. Three research questions have been formulated in order to investigate the purpose: What are the pedagogues’ perceptions of outdoor pedagogy? What are the pedagogues’ perceptions of the differences between teaching indoors and outdoors? What are the pedagogues’ main perceptions of outdoor teaching?  A qualitative method has been used in this study, the data were collected through interviews and observations using a phenomenographical approach. LÄS MER

  5. 5. Finmotorikens betydelse för skrivinlärningen ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Fors; [2021]
    Nyckelord :iWTR; fine motor skills; handwriting; typing; Finmotorik; handskrift; tangentsinlärning; ASL;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om lärares uppfattning och förståelse om och för handskriftens betydelse för elevers finmotoriska utveckling i svenskundervisningen i årskurs 1 – 4.  Detta för att belysa vikten av att fortsätta använda handskriften i skrivinlärningen. LÄS MER