Sökning: "picture books"

Visar resultat 31 - 35 av 385 uppsatser innehållade orden picture books.

  1. 31. Biologisk information i bilderböcker : En innehållsanalys av bilderböcker med och utan antropomorfa inslag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Judith Sjödin; [2022]
    Nyckelord :Anthropomorphism; Biological information; Education; Preschool; Picture books; Antropomorfism; Bilderböcker; Biologisk information; Förskola; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa vilken biologisk information som finns i bilderböcker riktade till förskolebarn i åldern 3-6 år. Bilderböckerna har genom en innehållsanalys analyserats utifrån textens och bildens innehåll för att besvara syftet. Sammanlagt har 4 bilderböcker analyserats. LÄS MER

  2. 32. Normbrytande karaktärer : En kvalitativ semiotisk analys av genus i bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Filippa Granklint-Boklund; [2022]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; Semiotik; Visuell bildanalys; Bilderbok; Genus; Manligt; Kvinnligt; Norm; Stereotyp; Könsneutralitet; Normbrytande; Normkreativ; Karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ, semiotisk studie som analyserar tre bilderböcker från bokförlaget OLIKA förlag. Uppsatsen syftar till att undersöka könskodade tecken i tre bilderböcker från detta förlag som säger sig arbeta med normkritiska skildringar avseende kön, vilket benämns som att de arbetar ”normkreativt”. LÄS MER

  3. 33. Om representation av hudfärg i bilderböcker : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marsango Amanda; [2022]
    Nyckelord :Vithetsnorm; representation; hudfärg; porträttering; annorlundagörande; annanhetsdiskurs; postkolonialism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur representation av svart och brun hudfärg ter sig i populära bilderböcker. Detta avseende förekomst av antalet karaktärer men även avseende porträttering och karaktärsskildring. LÄS MER

  4. 34. Selma Lagerlöf som lärarinna i Landskrona : En studie om pedagogik -  om  undervisning i sociala, kulturella och institutionella sammanhang

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Aguilar; [2022]
    Nyckelord :Pedagogy; Selma Lagerlöf; teacher; Elementaryschool in Landskrona; Pestalozzi; Oral presentation; Hermeneutics; Dilthey; Pedagogik; Selma Lagerlöf; Elementarskolan i Landskrona; Hermeneutik; Dilthey; Högläsning; Pestalozzi; Relationell undervisning;

    Sammanfattning : Selma Lagerlöf (1858-1940) is to many a known writer, a member of the Swedish Academy and a Nobel prize winner in literature. Her life has been studied and is well documented both by herself and others mainly from a literary point of view. We know that she spent time as a teacher in the southern swedish city of Landskrona (1885-1891). LÄS MER

  5. 35. Bilderböckers magi : en kunskapsöversikt över att använda bilderböcker i undervisning av andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Miia Cederqvist; Åsa Bark; [2022]
    Nyckelord :Picture books; Children literature; L2 language 2 ; EFL English as a foreign language ; Second language learning; Elementary school.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att sammanställa, analysera och presentera vad forskningen anser om att använda bilderböcker i undervisning av andraspråk i grundskolans tidigare år, alltså årskurserna 1 till 6 där eleverna är mellan 6-14 år. Med undervisning i andraspråk och andraspråksundervisning menar vi exempelvis engelskundervisning i det svenska skolsystemet som utgår ifrån svenska som modersmål och förstaspråk. LÄS MER