Sökning: "planeringstiden på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden planeringstiden på förskolan.

  1. 1. “Livsfarligt! Men det är också bra träning.” : Förskollärares olika uppfattningar om hur den fysiska miljön och egna förhållningssätt påverkar lärande och utveckling i utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Hjelmqwist; Cecilia Kling; [2023]
    Nyckelord :utevistelse; förskola; pedagogers förhållningssätt; förskolans gård; fenomenografi; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares olika uppfattningar kring fenomenet utomhusverksamhet i tre olika förskolor med skilda förutsättningar i den fysiska miljön. En fenomenografisk ansats har tillämpats, vilket syftar till att föra fram skilda erfarenheter och synsätt kring ett specifikt fenomen. LÄS MER

  2. 2. “-De flesta är flerspråkiga nuförtiden” : Hur förskollärare resonerar kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nefide Feyzoula; Josefin Johnsson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; förskola; flerspråkighet; språkutvecklande arbetssätt; intervjuer;

    Sammanfattning : Inledning I dagens förskolor möter vi allt fler barn som är flerspråkiga och den svenska förskolan har förändrats från att ha varit enspråkig till att bli flerspråkig. Genom språket lär sig människan att kommunicera, utveckla sin identitet och uttrycka sina känslor. LÄS MER

  3. 3. Planeringstid i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares och rektorers uppfattning om planeringstidens betydelse för utbildningens kvalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lovisa Hedin; Wilma Stenman; [2022]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; planeringstid; rektor;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om planeringstid i förskolan med fokus på förskollärare och rektorers uppfattningar. Syftet med studien är att undersöka förskollärare och rektorers upplevelser av planeringstidens betydelse för kvaliteten på förskolans utbildning. LÄS MER

  4. 4. Planering i förskolan - ett omöjligt uppdrag? : Förskollärares röster om planeringens utgångspunkter, betydelse och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Jenny Fokas; Hanna Larsson; [2022]
    Nyckelord :Basil Bernstein; curriculum; didactics; planning; preschool teacher; teaching; Basil Bernstein; didaktik; förskollärare; förskoledidaktik; läroplan; planering; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att bidra med kunskap kring förskollärares planering av undervisning. Det har gjorts genom att studera hur förskollärare beskriver sin planering av undervisning för att bidra till barns lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 5. Planeringstidens förutsättningar i förskolan : En kvantitativ studie om förskollärares planeringstid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Andrén; Nathalie Öberg; [2022]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; planning; reflection and education; Förskola; förskollärare; planering; reflektion och undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter och upplevelser av planeringstid i förskolan, samt vilket stöd de erbjuds av rektorn. För att samla in data användes en online-enkät med frågor riktade till legitimerade förskollärare. LÄS MER