Sökning: "politiker och twitter"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden politiker och twitter.

  1. 1. PÅVERKAR DONALD J. TRUMPS TWEETS ANGÅENDE HANDELSKRIGET MELLAN USA OCH KINA DJIA? : En kvantitativ studie om Donald J. Trumps tweets angående handelskriget mellan USA och Kina påverkar Dow Jones Industrial Average.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Isabelle Tandan; [2019]
    Nyckelord :Donald J. Trump; Twitter; Dow Jones Industrial Average; Event study; Effektiva marknadshypotesen;

    Sammanfattning : Etableringen av sociala medier har skapat ett nytt medielandskap där beslutsfattare och politiker kan kommunicera direkt med allmänheten. Donald J. Trump är en politiker som valt att kom- municera med sin publik via twitter. LÄS MER

  2. 2. Twitter as the digital amphitheather : An analysis on Swedish Twitter users in #Migpol during the day before the Swedish election 2018

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sebastian Tomasson; Adam Ellertam; [2019]
    Nyckelord :Migration politics; Network analysis; Online discourse; Political participation.; Migrationspolitik; Nätverksanalys; Online diskurs; Politiskt deltagande.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to analyze Swedish Twitter users participation in Swedish migration politics in an online setting by examining the interactions and discussions between users on the platform the day before the Swedish election of 2018. The potential insight into political views that social media presents gave us an opportunity to explore how Swedish citizens, politicians, or members of other social and professional roles involved themselves politically and how they interacted with others on Twitter. LÄS MER

  3. 3. Politisk kommunikation under valkampanj på Twitter : En kvantitativ innehållsanalys av Moderaternas och Socialdemokraternas politiska kommunikation på Twitter inför valet 2018.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Daniel Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :Kvantitativ innehållsanalys; Twitter; valkampanj; aktivitet; interaktion; ämnen; Socialdemokraterna; Moderaterna;

    Sammanfattning : Den här studien har genom en kvantitativ innehållsanalys tittat närmare på Socialdemokraternas och Moderaternas Twitteranvändning i samband med valkampanjens sista vecka år 2018. Kodschemat har operationaliserats för att undersöka användningen utifrån tre huvudsakliga kategorier. LÄS MER

  4. 4. “Ensamkommande ‘barn’ behöver kläder och skor. Stora skor. Jättestora skor.” : En kritisk diskursanalys av hur begreppet “ensamkommande” konstruerades på Twitter under 2015.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Tintin Andersen-Larsson; Peter Morath; [2019]
    Nyckelord :unaccompanied minors; social work; constructionism; discourse; critical discourse analysis; social media; Twitter.; ensamkommande; socialt arbete; konstruktionism; diskurs; kritisk diskursanalys; sociala medier; Twitter.;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to analyze - by the use of critical discourse analysis - how constructions of ensamkommande (unaccompanied minors) were expressed on Twitter in 2015. The purpose of this analysis has been to investigate what consequences these constructions might have for how people interpret and understand unaccompanied minors and what kind of impact that could have on the social work carried out for the target group. LÄS MER

  5. 5. Högerpopulism i sociala medier : En komparativ innehållsanalys och en social nätverksanalys

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Ericsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att åskådliggöra hur Alternativ för Sverige (AfS) och Sverigedemokraterna (SD) kommunicerar i sociala medier och att bidra med kunskap kring hur respektive parti positionerar sig i relation till högerpopulistiska aktörer och ”alt-right” i de digitala politiska landskap som växt fram under de senaste åren. I uppsatsen undersöks detta genom en innehållsanalys av partiernas kommunikation på Facebook, samt genom en undersökning av vilka relationer AfS och SD har till andra aktörer i sociala medier med hjälp av en social nätverksanalys. LÄS MER