Sökning: "pop och rock"
Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden pop och rock.
21. Strävan att bli bättre - En studie om gymnasieelevers övningsvanor inom pop/rock
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : The study examines practice strategies and views on practicing in high school students, with main instruments guitar or drums in the pop/rock genre. Through qualitative interviews the study covers how the students define practicing, how they practice, and why they practice. LÄS MER
22. Pusslet. - Ett undersökande av kompositionsprocessen när jag skriver för andra än mig själv inom musikal.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : For as long as I can remember I have been writing music. I’ve been writing pop- songs, folk rock-songs and a bunch of singer-songwriter-songs. But they have all been written for myself. I want to examine the differences that may occur when one changes perspectives. LÄS MER
23. Lärarens roll i mindre musikgrupper : En intervjuundersökning av ensemblelärare på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur några afroensemblelärare på gymnasiets estetiska program arbetar för att stimulera gruppdynamiska processer i sin undervisning. Tidigare litteratur i ämnet belyser begreppen grupp och gruppdynamik, roller i gruppen, den musicerande gruppen samt att leda en grupp. LÄS MER
24. Då är det du som är ”solot” : En studie om hur elever förhåller sig till instrument, pop, rock och heteronormativitet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Populärmusik är en mansdominerad genre som har haft en plats inom svensk skola i flera decennier och används för att generera undervisningsmaterial. De genretypiska instrumenten avslöjar en stark över- och underrepresentation mellan könen och instrumenten. LÄS MER
25. Digitala Verktyg i pianoundervisning - Ett positivt komplement till en modern pianometodik?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur en pianopedagog kan berika eller använda sig av digitala verktyg inom ramen för att främja sin pedagogiska vision i pianoundervisning. Forskningsmetoden är en kvalitativ forskningsintervju där urvalet av informanter är fyra pianopedagoger verksamma på svenska musikgymnasieskolor med genreinriktningar inom jazz, blues, rock och pop. LÄS MER