Sökning: "positive relationship"

Visar resultat 6 - 10 av 4242 uppsatser innehållade orden positive relationship.

  1. 6. "JAG PRATADE OM SOCIALTJÄNSTLAGEN, SoL, OCH TOLKEN MÅLADE UPP EN SOL" : En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser och utmaningar i det professionella mötet med klient där tolk är närvarande.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Maja Stråhle; Tova Danngren Stenlund; [2024]
    Nyckelord :Social worker; interpreter; power; communication; social work; Socialsekreterare; tolk; makt; kommunikation; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka socialsekreterares upplevelser och utmaningarmed tolkanvändning i det professionella mötet. Studien utgick från en kvalitativ metod sombestod av sju semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 7. Användning av humor i vårdmötet : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Anton Blomme; Julia Lund; [2024]
    Nyckelord :Humor; nurse; patient; relationship; Humor; patient; relation; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Humor spelar en betydande roll i mänskligt liv genom att generera glädje, bygga relationer och minska stress, särskilt inom hälso- och sjukvården där personcentrerad vård betonas för att säkerställa god vård. Forskning visar att humor och skratt hjälper relationen mellan sjuksköterskor och patienter. LÄS MER

  3. 8. EMV - köps för att det är billigt, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Reuterwall; Austeja Jagintaviciute; Klas Ekstrand; [2024]
    Nyckelord :Egna märkesvaror; EMV; attityd; konsumentbeteende; lågkonjunktur; inflation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. LÄS MER

  4. 9. Vi äro musikanter: Relationen mellan musikalitet och personlighetsdragen öppenhet och neuroticism

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Signe Jonsland; Anna Broman; [2024]
    Nyckelord :musikalitet; personlighet; femfaktormodellen; Big Five; Gold-MSI; neuroticism; öppenhet; musicality; personality; five-factor model; openness; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka relationen mellan musikalitet och personlighetsdragen neuroticism och öppenhet. Hypoteserna för studien var (I) att hög öppenhet korrelerar med hög musikalitet och (II) att hög neuroticism korrelerar med högre värden på den musikaliska delskalan som rör emotioner. LÄS MER

  5. 10. Redovisningsstudenters etiska ställningstagande och verkligt beteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sofie Byatt; Tatiana Uzan; [2024]
    Nyckelord :accounting; students; ethics; ethical stance; actual behavior; redovisning; studenter; etik; etiskt ställningstagande; verkligt beteende;

    Sammanfattning : Syfte: Den här undersökningen är utförd på en svensk högskola och syftar till att studera förhållanden mellan redovisningsstudenters inrapporterade etiska ställningstaganden och deras verkliga beteenden utifrån variablerna könstillhörighet, utbildningsnivå och ålder. Metod: Studien har utförts med en kvantitativ metod, där empiriinsamlingen har skett genom enkäter. LÄS MER