Sökning: "prima matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden prima matematik.

  1. 1. Flerspråkighet, en utmaning i den tysta matematikläroboken? : En kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madelene Aslan; Emma Werner Kyller; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; matematikläroböcker; Basicinterpersonal Communicative Skills; Cognitive Academic Language Proficiency; problemlösningsuppgifter; multimodala resurser;

    Sammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på vilket språkbruk som används i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker. Studiens syfte är att undersöka och analysera ur ett flerspråkigt perspektiv problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker ämnande för årskurs tre. LÄS MER

  2. 2. En läromedelsanalys om området tid och klocka i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Rebecca Forss; [2023]
    Nyckelord :Matematik; läromedelsanalys; läromedel; tid; klocka;

    Sammanfattning : Den här studien är en läromedelsanalys och syftet med studien var att undersöka hur de valda läromedelsserierna i ämnet matematik behandlar området tid och klocka. Jag undersökte hur mycket utrymme området får och om uppgifterna skilde sig åt och hur i sådana fall. LÄS MER

  3. 3. Uppgifter som utvecklar resonemangsförmågan : En läromedelsanalys i matematik för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Mattsson; [2023]
    Nyckelord :matematik; lågstadiet; läromedelsanalys; läroböcker i matematik; resonemang; tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Följande studie är en läromedelsanalys som syftar till att undersöka vilka och hur många uppgifter som bidrar till att utveckla resonemangsförmågan. De läroböcker som granskades var Prima matematik 3a och 3b samt Mera favorit matematik 3a och 3b. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar för lärande av algoritmuppgifter : En kvantitativ och kvalitativ studie av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer i matematikläromedel för årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Lind; Frida Wahrby; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; algoritmuppgifter; Cognitive Load Theory; PUMP-projektet; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förutsättningar för lärande av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer, utifrån CLT, Cognitive Load Theory, i läromedel från sex olika serier. Utifrån syftet har fyra forskningsfrågor utformats: ”Hur många olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur många uppgifter av olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur ser progressionen av uppgifterna ut i respektive läromedelsserie och vilka förutsättningar för lärande medför detta utifrån ett CLT-perspektiv?” samt ”Hur skiljer sig förutsättningarna för lärande utifrån ett CLT-perspektiv mellan de olika läromedelsserierna?”. LÄS MER

  5. 5. En sak i taget? En kvantitativ innehållsanalys av hur laborativt material är representerat i två olika läroböcker i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ebba Zachrisson; [2021-07-08]
    Nyckelord :laborativt material; lärobok; matematik; elevers matematiska förståelse; grundskola; lågstadiet; kvantitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur laborativt material är representerat i läroböckerna Favorit matematik 2 och Prima Matematik 2 med fokus på läroböckernas arbetsböcker. Det görs genom att undersöka och besvara två forskningsfrågor: ”Vilket laborativt material används och hur ofta används det laborativa materialet?” samt ”Vilka uppgifter skapar möjlighet för användande av laborativt material?”. LÄS MER